Podczas wykładu w siedzibie SARP prezentował swoje projekty, wśród których znaczącą role odgrywa architektura humanitarna. Architekt miał okazję stworzyć schronienia dla uchodźców i ofiar kataklizmów m.in. w Japonii, Rwandzie, Haiti, Chinach, Indiach, Włoszech. A ostatnio był także zaangażowany w tworzenie projektów pomocowych w Polsce dla uchodźców z Ukrainy. Rozwiązania jego pracowni dla uchodźców stosowane są także w Ukrainie, Słowacji, we Francji i w Niemczech.
65-letni architekt jest laureatem Nagrody Pritzkera (2014), zwanej architektoniczną Nagrodą Nobla i prowadzi dziś pracownie w rodzinnym Tokio, Paryżu i Nowym Jorku. W swojej karierze zrealizował wiele różnorodnych prac – od biurowców do muzeów - które wyróżnia dbałość o środowisko, co przejawia się m.in. w doborze materiałów lokalnych (drewno, kamień) lub dających poddać się recyklingowi. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jego obiektów w Europie jest filia Centrum Pompidou w Metz we Francji o oryginalnym kształcie dachu, zainspirowanym tradycyjnym chińskim kapeluszem.
Kluczowym momentem dla podjęcia przez Shigeru Bana decyzji o projektowaniu dla ofiar kataklizmów, wojen i uchodźców było trzęsienie ziemi, jakie nawiedziło miasto Kobe w Japonii w 1995 roku, gdy setki tysięcy jego rodaków straciło dach nad głową.
Do budowania tymczasowych miejsc schronienia dla potrzebujących korzystał z takich materiałów, jak tektura, karton, bambus, tkanina.
Zebrane doświadczenia doprowadziły go do opracowania dobrze już znanego na świecie autorskiego system papierowych przegród - Paper Partition System, który po raz pierwszy został wdrożony w 2004 roku po trzęsieniu ziemi w japońskiej prefekturze Niigata. Przegrody skonstruowane z tekturowych rur i zawieszonych na nich tkanin spełniają rolę ruchomych ścian, dając namiastkę prywatności w dużych skupiskach poszkodowanych.