Wstrząsająca energia gitary basowej Marcusa Millera

Kolejna odsłona ery jazzu. Publiczność domagała się bisów, kiedy basista zakończył występ ekscentryczną, funkową wersją przeboju Beatlesów „Come Together”

Publikacja: 14.11.2007 05:56

Wstrząsająca energia gitary basowej Marcusa Millera

Foto: Rzeczpospolita

Amerykanin jest bardzo lubiany przez polską publiczność i za każdym razem gromadzi komplet widzów. Na koncert w cyklu Era Jazzu biletów nie było już od dwóch tygodni. Miller przyjechał chyba z zamiarem zburzenia Pałacu Kultury i Nauki, a przynajmniej nadwątlenia jego konstrukcji. Poziom głośności dźwięku ustawiony był tak, że furkotały nogawki spodni. Ale spadło tylko kilka drobnych ozdób z arrasu wiszącego wysoko nad sceną. Marcus urządził mu po prostu przedświąteczne trzepanie falą akustyczną.

Basista otworzył koncert dokładnie tak, jak rozpoczyna się jego nowy album „Free”, od tematu „Blast”. To był prawdziwy wybuch energii, która mogła wgnieść słuchaczy w wysłużone, wymagające odnowienia fotele.

Po solowych popisach lidera do głosu doszli członkowie zespołu. Wyróżniał się szwajcarski wirtuoz harmonijki ustnej Gregoire Maret (występował już w Kongresowej z Cassandrą Wilson). W drugim utworze, kompozycji Steviego Wondera „Higher Ground”, trąbka, saksofon i harmonijka nawiązały do brzmienia wytwórni Motown, wydawcy płyt Wondera.

– Teraz zagram temat, który wykonywałem z Milesem Davisem, jego kompozycję „Jean Pierre” – powiedział Miller i szarpał struny z taką łatwością, jakby to była gitara, a nie twardy bas. Solówka trębacza Patchesa Stewarta miała zapewne przypominać nam Milesa, ale daleko mu było do geniusza. Grał przy tym zbyt siłowo, a przecież nie o to w jazzie chodzi.

Ale koncerty Marcusa Millera nie są skierowane do koneserów ceniących wyszukane harmonie i ambitne solówki. To energetyczny funk z zabarwieniem jazzu i r’n’b. Basista wie, na czym polega dobry show – ma być ekspresyjnie, rytmicznie i melodyjnie, tak, by nogi same przytupywały do rytmu. I tak właśnie było.

Niekończące się owacje wymusiły drugi, chyba nieplanowany bis. A było warto klaskać ile sił, bo usłyszeliśmy porywające wykonanie „Tutu”, utworu napisanego przez Millera dla Milesa Davisa. Duety z Marcusem zagrali wszyscy muzycy, bo był to również ich show.

Po koncercie lider był oblegany przez łowców autografów i podpisał każdą swoją płytę. Ciekawe, który z jazzowych artystów zdoła znowu przepełnić Salę Kongresową?

Amerykanin jest bardzo lubiany przez polską publiczność i za każdym razem gromadzi komplet widzów. Na koncert w cyklu Era Jazzu biletów nie było już od dwóch tygodni. Miller przyjechał chyba z zamiarem zburzenia Pałacu Kultury i Nauki, a przynajmniej nadwątlenia jego konstrukcji. Poziom głośności dźwięku ustawiony był tak, że furkotały nogawki spodni. Ale spadło tylko kilka drobnych ozdób z arrasu wiszącego wysoko nad sceną. Marcus urządził mu po prostu przedświąteczne trzepanie falą akustyczną.

Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie