Reklama

Wstrząsająca energia gitary basowej Marcusa Millera

Kolejna odsłona ery jazzu. Publiczność domagała się bisów, kiedy basista zakończył występ ekscentryczną, funkową wersją przeboju Beatlesów „Come Together”

Publikacja: 14.11.2007 05:56

Wstrząsająca energia gitary basowej Marcusa Millera

Foto: Rzeczpospolita

Amerykanin jest bardzo lubiany przez polską publiczność i za każdym razem gromadzi komplet widzów. Na koncert w cyklu Era Jazzu biletów nie było już od dwóch tygodni. Miller przyjechał chyba z zamiarem zburzenia Pałacu Kultury i Nauki, a przynajmniej nadwątlenia jego konstrukcji. Poziom głośności dźwięku ustawiony był tak, że furkotały nogawki spodni. Ale spadło tylko kilka drobnych ozdób z arrasu wiszącego wysoko nad sceną. Marcus urządził mu po prostu przedświąteczne trzepanie falą akustyczną.

Basista otworzył koncert dokładnie tak, jak rozpoczyna się jego nowy album „Free”, od tematu „Blast”. To był prawdziwy wybuch energii, która mogła wgnieść słuchaczy w wysłużone, wymagające odnowienia fotele.

Po solowych popisach lidera do głosu doszli członkowie zespołu. Wyróżniał się szwajcarski wirtuoz harmonijki ustnej Gregoire Maret (występował już w Kongresowej z Cassandrą Wilson). W drugim utworze, kompozycji Steviego Wondera „Higher Ground”, trąbka, saksofon i harmonijka nawiązały do brzmienia wytwórni Motown, wydawcy płyt Wondera.

– Teraz zagram temat, który wykonywałem z Milesem Davisem, jego kompozycję „Jean Pierre” – powiedział Miller i szarpał struny z taką łatwością, jakby to była gitara, a nie twardy bas. Solówka trębacza Patchesa Stewarta miała zapewne przypominać nam Milesa, ale daleko mu było do geniusza. Grał przy tym zbyt siłowo, a przecież nie o to w jazzie chodzi.

Ale koncerty Marcusa Millera nie są skierowane do koneserów ceniących wyszukane harmonie i ambitne solówki. To energetyczny funk z zabarwieniem jazzu i r’n’b. Basista wie, na czym polega dobry show – ma być ekspresyjnie, rytmicznie i melodyjnie, tak, by nogi same przytupywały do rytmu. I tak właśnie było.

Reklama
Reklama

Niekończące się owacje wymusiły drugi, chyba nieplanowany bis. A było warto klaskać ile sił, bo usłyszeliśmy porywające wykonanie „Tutu”, utworu napisanego przez Millera dla Milesa Davisa. Duety z Marcusem zagrali wszyscy muzycy, bo był to również ich show.

Po koncercie lider był oblegany przez łowców autografów i podpisał każdą swoją płytę. Ciekawe, który z jazzowych artystów zdoła znowu przepełnić Salę Kongresową?

Amerykanin jest bardzo lubiany przez polską publiczność i za każdym razem gromadzi komplet widzów. Na koncert w cyklu Era Jazzu biletów nie było już od dwóch tygodni. Miller przyjechał chyba z zamiarem zburzenia Pałacu Kultury i Nauki, a przynajmniej nadwątlenia jego konstrukcji. Poziom głośności dźwięku ustawiony był tak, że furkotały nogawki spodni. Ale spadło tylko kilka drobnych ozdób z arrasu wiszącego wysoko nad sceną. Marcus urządził mu po prostu przedświąteczne trzepanie falą akustyczną.

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Kultura
Kultura przełamuje stereotypy i buduje trwałe relacje
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama