Koła i fale Fangora

Monograficzna wystawa prac Wojciecha Fangora, jest kolejną z cyklu prezentującego dorobek artystyczny klasyków polskiej sztuki współczesnej w Salonie Wystawowym Marchand

Publikacja: 20.12.2010 14:25

Wojciech Fangor (ur. 1922 r., Warszawa) Kompozycja, 1971 r., kredka olejna/papier 51 x 71 cm, sygnow

Wojciech Fangor (ur. 1922 r., Warszawa) Kompozycja, 1971 r., kredka olejna/papier 51 x 71 cm, sygnowan i datowany p.d. 'Fangor 71'

Foto: Desa Unicum

Ekspozycja koncentruje się na pracach z amerykańskiego etapu twórczości artysty, wszystkie prace powstały na początku lat 70. XX w. Prezentacja obejmuje 20 prac na papierze oraz jedną dużą olejną na płótnie.

[b] [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/kultura/fagor/fagor1.swf]Zobacz wirtualny spacer po wystawie (na całym ekranie)[/link]

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

Sterowanie panoramą:

klawisz Shift - zbliżanie, klawisz Ctrl - oddalanie, klawisz myszy - przesuwanie i obracanie; żeby przejść do następnego pomieszczenia trzeba kliknąć dwa razy w przejście i chwilę poczekać

[link=http://www.rp.pl/temat/367044.html]Zobacz inne wirtualne spacery[/link] [/b]

Wojciech Fangor to artysta, którego dorobek artystyczny trudno podsumować w kilku zdaniach. Jego twórczość jest niezwykle bogata, a pole działalności artystycznej nie ogranicza się wyłącznie do malarstwa. Fangor to także grafik, plakacista, rzeźbiarz, autor projektów architektoniczno-urbanistycznych i scenografii.

W latach 50-tych namalował "Matkę Koreankę" i "Lenina w Poroninie" obrazy, które weszły do kanonu dzieł socrealistycznych. Był współtwórcą polskiej szkoły plakatu, a na przełomie lat 50. i 60. zajął się instalacją przestrzenną. W 1962 r. wyjechał z Polski i wkrótce zrobił światową karierę jako czołowy twórca op-artu. Jako jedyny polski artysta miał wystawę w Muzeum Gughenheima w Nowym Jorku.

Wystawione w Marchandzie prace wpisują się w serię op-artowskich obrazów z charakterystycznymi kołami i falami, które stanowią kwintesencję stworzonej przez artystę teorii "pozytywnej przestrzeni iluzyjnej". Prace są wynikiem poszukiwań przestrzennych Fangora, zapoczątkowanych w latach 50. współpracą z architektami, m.in. ze Stanisławem Zamecznikiem. Zamecznik zaszczepił artyście świadomość przestrzeni jako tworzywa artystycznego, wynikiem tej współpracy była słynna wystawa "Studium przestrzeni" (1958).

Sam artysta twierdzi, że o powstaniu tego rodzaju obrazów w dużej mierze zadecydowało przypadkowe odkrycie – po namalowaniu tła zauważył, że działa ono bardzo dziwnie na przestrzeń przed obrazem. Płótna tę przestrzeń zmieniają i aktywizują, powstaje iluzja przestrzeni, rozwijająca się od obrazu w kierunku widza. Po uświadomieniu sobie tego faktu artysta zrezygnował z uzupełniania płócien elementami figuratywnymi jak to pierwotnie zamierzał, a swoje odkrycie nazwał później "pozytywną przestrzenią iluzyjną".

Na pracach powstających wówczas – to znaczy od końcówki lat 50. do połowy 70. – można zobaczyć charakterystyczne koła i fale o niewyraźnych zamglonych krawędziach wywołujących swoiste dla op-artowskich obrazów efekty optyczne. Większość prezentowanych na wystawie prac jest na papierze, powierzchnię malarską tworzy kolor kładziony szybkimi pociągnięciami olejnej kredki. Przyglądając się tym pracom z bliska widzimy plątaninę kresek przypominających fale lub drobne punkty, które dopiero oglądane z pewnej odległości układają się w pewne kształty, tworząc wrażenie niezwykłej pulsującej kolorem przestrzeni.

Wszystkie wystawiane prace można zobaczyć na stronie [link=http://www.desa.pl]www.desa.pl[/link].

[b]Wystawę można oglądać do 15 stycznia 2010 r. w Salonie Wystawowym Marchand przy pl. Konstytucji 2 w Warszawie; w godzinach: poniedziałek – piątek 11-19, sobota 11-16. [/b]

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

Ekspozycja koncentruje się na pracach z amerykańskiego etapu twórczości artysty, wszystkie prace powstały na początku lat 70. XX w. Prezentacja obejmuje 20 prac na papierze oraz jedną dużą olejną na płótnie.

[b] [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/kultura/fagor/fagor1.swf]Zobacz wirtualny spacer po wystawie (na całym ekranie)[/link]

Pozostało 89% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"