Esperanza Spalding - Radio Music Society, Heads Up/Universal Music

Esperanza Spalding zgarnęła Grammy za debiut, a nową płytą „Radio Music Society" przekonuje, że ambitne piosenki trafią do każdego słuchacza – pisze Marek Dusza

Aktualizacja: 13.04.2012 16:01 Publikacja: 13.04.2012 11:33

Esperanza Spalding - Radio Music Society, Heads Up/Universal Music

Foto: materiały prasowe

Młoda, ładna i utalentowana, czegóż trzeba więcej, żeby zrobić karierę w Ameryce? Dobrej wytwórni płytowej, która zainwestuje w promocję. Esperanzę Spalding wyłowiła z Berklee College of Music niezależna wytwórnia Heads Up. Kontrabasistka była najmłodszą instruktorką w historii tej słynnej kuźni talentów. Pomógł jej rzutki manager i debiutancka płyta „Junjo" wydana w 2006 r. Określiła na niej eklektyczny styl, któremu hołduje do dziś.

Zobacz na Empik.rp.pl

Spalding komponowała chwytliwe piosenki i nadawała im jazzową formę. Na dodatek grała na kontrabasie improwizując w imponującym stylu. Kiedy podczas pierwszej wizyty w Polsce na początku 2009 r. spytałem ją, czy trudno jest grać na tym instrumencie i równocześnie śpiewać, odpowiedziała z wdziękiem:

- Nie mam z tym żadnych problemów, może dlatego, że robię to od samego początku, od kiedy zaczęłam uczyć się gry na kontrabasie. Powiem więcej, nie potrafię rozdzielić tych czynności. Obie są dla mnie jednakowo ważne. Początkowo grałam i śpiewałam jednocześnie proste linie melodyczne, teraz potrafię również improwizować.

Esperanza Spalding szybko stała się atrakcją festiwali jazzowych na całym świecie. Wydarzeniem przyciągającym tłumy był jej występ na North Sea jazz Festival w Rotterdamie w 2009 r. promujący album „Esperanza". W dalszej karierze pomogło jej przejęcie wytwórni Heads Up przez Concord Music Group należącą do koncernu Universal. Kolejny album „Chamber Music Society" doszedł do 34. miejsca najlepiej sprzedających się albumów w USA, a w jazzowej kategorii okupował pierwszą pozycję przez kilka tygodni.

Sensacją była statuetka Grammy za debiut wręczona jej w lutym 2011 roku. Po raz pierwszy w historii nagród dostała ją artystka jazzowa.

Idąc za ciosem kontrabasistka wydała właśnie nowy album „Radio Music Society". Każda z dwunastu piosenek ma zadatki na przebój. Choć Esperanza ma miły dla ucha, łagodny głos i świetnie śpiewa, nie chce być gwiazdą pop. Swoje chwytliwe kompozycje ubrała w wyrafinowane aranżacje, a towarzyszą jej wytrawni jazzowi muzycy.

Na płycie słychać sekcję instrumentów dętych, kwartet smyczkowy, chór, na perkusji gra Terii Lyne Carrington - żona Carlosa Santany, na gitarze Lionel Loueke. W utworze „I Can't Help It" wspaniałą solówkę wykonuje saksofonista Joe Lovano, który dostrzegł talent młodej adeptki jazzu jeszcze w Berklee.

Album już doszedł do dziesiątej pozycji listy Top 200 Billboardu. To znak, że słuchacze akceptują ambitną muzykę, jeśli jest melodyjna i ciekawie brzmi. Esperanza Spalding podkreśla, że jej idolami są: Szostakowicz, kontrabasiści Ron Carter i Dave Holland, Brazylijczyk Milton Nascimento, zapomniana Minnie Riperton, Madonna i twórca free-jazzu Ornette Coleman. Jeśli wsłuchamy się w jej muzykę, z każdego z tych twórców uszczknęła coś dla siebie.

Śpiewając własne teksty i grając na kontrabasie jest ujmująca i bezpretensjonalna. Pozostaje ciekawą świata dziewczyną zachęcającą ludzi: posłuchajcie moich piosenek, a odkryjecie jazz, który nie jest wcale straszny.

W wersji „DeLuxe Edition" znajdziemy dodatkowo płytę DVD z teledyskami do jedenastu utworów.

Młoda, ładna i utalentowana, czegóż trzeba więcej, żeby zrobić karierę w Ameryce? Dobrej wytwórni płytowej, która zainwestuje w promocję. Esperanzę Spalding wyłowiła z Berklee College of Music niezależna wytwórnia Heads Up. Kontrabasistka była najmłodszą instruktorką w historii tej słynnej kuźni talentów. Pomógł jej rzutki manager i debiutancka płyta „Junjo" wydana w 2006 r. Określiła na niej eklektyczny styl, któremu hołduje do dziś.

Pozostało 85% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali