Legendy Wschodu: azerski mugham i ormiański duduk

Ormiański wirtuoz starożytnego instrumentu duduk Jivan Gasparyan oraz mistrz klasycznej muzyki Azerbejdżanu mugham Alim Quasimov wystąpią dziś, w niedzielę o 19:00, w namiocie przy Pałacu Kultury i Nauki

Publikacja: 23.09.2012 17:05

Vladiswar Nadishana grający na instrumencie hang

Vladiswar Nadishana grający na instrumencie hang

Foto: Rzeczpospolita, Marek Dusza m.d. Marek Dusza

Dźwięki kołatki dyrektora Stołecznej Estrady i producenta 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur Andrzeja Matusiaka oraz uderzenia w gong Marii Pomianowskiej - dyrektora artystycznego otworzyły najważniejszą w Polsce imprezę muzyki świata już w południe. Wtedy z dziennikarzami spotkali się organizatorzy festiwalu i gwiazdy: Alim Quasimov z córką Farganą oraz prowadzący warsztaty w klasie improwizacji Vladiswar Nadishana z Południowej Syberii. Nadishana zagrał na oryginalnym instrumencie perkusyjnym hang.

- Muzyka klasyczna, również ta w Azerbejdżanie, ma mniej wyznawców niż pop. To dlatego, że klasykę trzeba poczuć w sercu, być wrażliwym by ją zrozumieć i stać się wielbicielem - powiedział Alim Quasimov.

- Dawniej sztuka mughamu łącząca tradycyjną poezję z instrumentalną improwizacją była wykonywana w Azerbejdżanie przede wszystkim przez starszych artystów, młodzież jej nie rozumiała. Teraz ta sytuacja się zmienia, coraz więcej młodych skupia się wokół mistrzów by uczyć się tej sztuki - dodała Fargana Quasimova.

Jej ojciec stworzył unikatowy styl zgłębiając dawne tajniki śpiewu przekazywane z pokolenia na pokolenie i wzbogacając je o własne, innowacyjne techniki. Jego klasę i oryginalność doceniono w Ameryce, gdzie Quasimov nagrywał z klasycznym Kronos Quartet i wirtuozem wiolonczeli Yo-Yo Ma.

W Warszawie zaśpiewa w duecie z córką, która towarzyszy mu na scenie i w studio od czwartego roku życia, a akompaniować im będą: Rauf Islamov na kullistych skrzypcach kamancha i Ali Asgar Mammadov na lutni o podwójnym pudle zwanej tar.

Wirtuoz duduka, kompozytor i śpiewak Jivan Gasparyan przywiózł do Warszawy swojego wnuczka Jivana Juniora, któremu przekazuje swoją wiedzę i ormiańską tradycję gry na tym instrumencie. Grał dla Stalina i prezydenta Kennedy'ego, zapraszany jest na wszystkie sceny świata. Nasycone emocjami improwizacje jego duduka słychać w filmach „Krwawy diament" i „Stan oblęzenia". Skomponował i nagrał jeden z tematów do filmu „Gladiator". Nagrywał z Peterem Gabrielem i Lionelem Ritchie.

Oba koncerty przybliżą nam „Legendy Wschodu: mugham i duduk". Taki tytuł ma pierwszy z festiwalowych dni Skrzyżowania Kultur. Jutro w namiocie przy PKiN zaśpiewają „Zbudzone Głosy Azji": grupa Ayarkhaan z Jakucji i Rustavi z Gruzji. To jedyna okazja posłuchać muzyki świata na najwyższym poziomie nie wybierając się daleką podróż.

Dźwięki kołatki dyrektora Stołecznej Estrady i producenta 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur Andrzeja Matusiaka oraz uderzenia w gong Marii Pomianowskiej - dyrektora artystycznego otworzyły najważniejszą w Polsce imprezę muzyki świata już w południe. Wtedy z dziennikarzami spotkali się organizatorzy festiwalu i gwiazdy: Alim Quasimov z córką Farganą oraz prowadzący warsztaty w klasie improwizacji Vladiswar Nadishana z Południowej Syberii. Nadishana zagrał na oryginalnym instrumencie perkusyjnym hang.

- Muzyka klasyczna, również ta w Azerbejdżanie, ma mniej wyznawców niż pop. To dlatego, że klasykę trzeba poczuć w sercu, być wrażliwym by ją zrozumieć i stać się wielbicielem - powiedział Alim Quasimov.

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem