Dźwięki kołatki dyrektora Stołecznej Estrady i producenta 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur Andrzeja Matusiaka oraz uderzenia w gong Marii Pomianowskiej - dyrektora artystycznego otworzyły najważniejszą w Polsce imprezę muzyki świata już w południe. Wtedy z dziennikarzami spotkali się organizatorzy festiwalu i gwiazdy: Alim Quasimov z córką Farganą oraz prowadzący warsztaty w klasie improwizacji Vladiswar Nadishana z Południowej Syberii. Nadishana zagrał na oryginalnym instrumencie perkusyjnym hang.
- Muzyka klasyczna, również ta w Azerbejdżanie, ma mniej wyznawców niż pop. To dlatego, że klasykę trzeba poczuć w sercu, być wrażliwym by ją zrozumieć i stać się wielbicielem - powiedział Alim Quasimov.
- Dawniej sztuka mughamu łącząca tradycyjną poezję z instrumentalną improwizacją była wykonywana w Azerbejdżanie przede wszystkim przez starszych artystów, młodzież jej nie rozumiała. Teraz ta sytuacja się zmienia, coraz więcej młodych skupia się wokół mistrzów by uczyć się tej sztuki - dodała Fargana Quasimova.
Jej ojciec stworzył unikatowy styl zgłębiając dawne tajniki śpiewu przekazywane z pokolenia na pokolenie i wzbogacając je o własne, innowacyjne techniki. Jego klasę i oryginalność doceniono w Ameryce, gdzie Quasimov nagrywał z klasycznym Kronos Quartet i wirtuozem wiolonczeli Yo-Yo Ma.
W Warszawie zaśpiewa w duecie z córką, która towarzyszy mu na scenie i w studio od czwartego roku życia, a akompaniować im będą: Rauf Islamov na kullistych skrzypcach kamancha i Ali Asgar Mammadov na lutni o podwójnym pudle zwanej tar.