Legendy Wschodu: azerski mugham i ormiański duduk

Ormiański wirtuoz starożytnego instrumentu duduk Jivan Gasparyan oraz mistrz klasycznej muzyki Azerbejdżanu mugham Alim Quasimov wystąpią dziś, w niedzielę o 19:00, w namiocie przy Pałacu Kultury i Nauki

Publikacja: 23.09.2012 17:05

Vladiswar Nadishana grający na instrumencie hang

Vladiswar Nadishana grający na instrumencie hang

Foto: Rzeczpospolita, Marek Dusza m.d. Marek Dusza

Dźwięki kołatki dyrektora Stołecznej Estrady i producenta 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur Andrzeja Matusiaka oraz uderzenia w gong Marii Pomianowskiej - dyrektora artystycznego otworzyły najważniejszą w Polsce imprezę muzyki świata już w południe. Wtedy z dziennikarzami spotkali się organizatorzy festiwalu i gwiazdy: Alim Quasimov z córką Farganą oraz prowadzący warsztaty w klasie improwizacji Vladiswar Nadishana z Południowej Syberii. Nadishana zagrał na oryginalnym instrumencie perkusyjnym hang.

- Muzyka klasyczna, również ta w Azerbejdżanie, ma mniej wyznawców niż pop. To dlatego, że klasykę trzeba poczuć w sercu, być wrażliwym by ją zrozumieć i stać się wielbicielem - powiedział Alim Quasimov.

- Dawniej sztuka mughamu łącząca tradycyjną poezję z instrumentalną improwizacją była wykonywana w Azerbejdżanie przede wszystkim przez starszych artystów, młodzież jej nie rozumiała. Teraz ta sytuacja się zmienia, coraz więcej młodych skupia się wokół mistrzów by uczyć się tej sztuki - dodała Fargana Quasimova.

Jej ojciec stworzył unikatowy styl zgłębiając dawne tajniki śpiewu przekazywane z pokolenia na pokolenie i wzbogacając je o własne, innowacyjne techniki. Jego klasę i oryginalność doceniono w Ameryce, gdzie Quasimov nagrywał z klasycznym Kronos Quartet i wirtuozem wiolonczeli Yo-Yo Ma.

W Warszawie zaśpiewa w duecie z córką, która towarzyszy mu na scenie i w studio od czwartego roku życia, a akompaniować im będą: Rauf Islamov na kullistych skrzypcach kamancha i Ali Asgar Mammadov na lutni o podwójnym pudle zwanej tar.

Wirtuoz duduka, kompozytor i śpiewak Jivan Gasparyan przywiózł do Warszawy swojego wnuczka Jivana Juniora, któremu przekazuje swoją wiedzę i ormiańską tradycję gry na tym instrumencie. Grał dla Stalina i prezydenta Kennedy'ego, zapraszany jest na wszystkie sceny świata. Nasycone emocjami improwizacje jego duduka słychać w filmach „Krwawy diament" i „Stan oblęzenia". Skomponował i nagrał jeden z tematów do filmu „Gladiator". Nagrywał z Peterem Gabrielem i Lionelem Ritchie.

Oba koncerty przybliżą nam „Legendy Wschodu: mugham i duduk". Taki tytuł ma pierwszy z festiwalowych dni Skrzyżowania Kultur. Jutro w namiocie przy PKiN zaśpiewają „Zbudzone Głosy Azji": grupa Ayarkhaan z Jakucji i Rustavi z Gruzji. To jedyna okazja posłuchać muzyki świata na najwyższym poziomie nie wybierając się daleką podróż.

Dźwięki kołatki dyrektora Stołecznej Estrady i producenta 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur Andrzeja Matusiaka oraz uderzenia w gong Marii Pomianowskiej - dyrektora artystycznego otworzyły najważniejszą w Polsce imprezę muzyki świata już w południe. Wtedy z dziennikarzami spotkali się organizatorzy festiwalu i gwiazdy: Alim Quasimov z córką Farganą oraz prowadzący warsztaty w klasie improwizacji Vladiswar Nadishana z Południowej Syberii. Nadishana zagrał na oryginalnym instrumencie perkusyjnym hang.

- Muzyka klasyczna, również ta w Azerbejdżanie, ma mniej wyznawców niż pop. To dlatego, że klasykę trzeba poczuć w sercu, być wrażliwym by ją zrozumieć i stać się wielbicielem - powiedział Alim Quasimov.

Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne