Reklama

Interaktywna zabytkowa fabryka

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi otworzyło interaktywną ekspozycję, poświęconą przemysłowi włókienniczemu i modzie. Pierwszą taką w środkowej Europie

Publikacja: 11.04.2013 08:30

Nowoczesna wystawa, wykorzystująca 100 różnych aplikacji, filmy, animacje i ekrany dotykowe, mieści się w zrewitalizowanej kotłowni w tzw. Białej Fabryce, zbudowanej w latach 1835-39 przez Ludwika Geyera, jednego z największych łódzkich potentatów. Dziś Biała Fabryka jest pięknym zabytkiem architektury przemysłowej.

Koszt adaptacji kotłowni wyniósł  blisko 12,5 mln  (ze środków unijnych i funduszy miasta). Cały kompleks budynków dawnej włókienniczej fabryki zajmuje obecnie Muzeum, ale były właściciel nadal wita gości z wirtualnego ekranu. Można przy okazji poznać drzewo genealogiczne fabrykanta i odkryć mało znane  historie jego rodziny.

Interaktywne prezentacje i instalacje ożywiają klimaty starej przemysłowej Łodzi i zdradzaj tajniki włókiennictwa. Uczą rozpoznawania różnych gatunków materiałów i splotów. Prezentują stroje i ubiory z minionych epok, pozwalając nawet przymierzyć je w wirtualnej przebieralni.

Można zabawić się w projektanta, tworząc na dotykowych ekranach własne tkaniny, czy hafty na wirtualnych materiałach i prezentując je potem na specjalnym elektronicznym stole.

Multimedia wprawiają w ruch dawne maszyny, stwarzając złudzenie, że jesteśmy wewnątrz dawniej przędzalni, tkalni, czy drukarni bawełny i wszystkie urządzenia obracają się na naszych oczach, np. maszyna parowa, czy żakard.

Reklama
Reklama

Zwiedzanie urozmaicają multimedialne gry i quizy. Można  ułożyć z puzzli gobelin albo posegregować surowce potrzebne do produkcji. A na koniec wysłać wirtualną pocztówkę z pobytu w starej fabryce.

Spotkanie XIX wieku z XXI stało się możliwe dzięki udziałowi konsorcjum Prolight i Aduma S.A., firm specjalizujących się w systemach Human-Computer Interaction. W Centralnym Muzeum Włókiennictwa m.in. zintegrowano po raz pierwszy w Polsce kilka systemów podłogi interaktywnej, na której zwiedzający podpatrują procesy produkcyjne.

Projekt całości to dzieło Anity Luniak, Teresy Mromlińskiej, Sergiusza Wasilewskiego i Magdaleny Stępkowskiej.

Muzeum nie tylko prezentuje historię polskiego włókiennictwa i wszystkie sekrety technologiczne produkcji tkanin. Jest też organizatorem Międzynarodowego Triennale Tkaniny - najstarszej i największej na świecie międzynarodowej wystawy i konkursu, promujących współczesną sztukę włókna.

plakat
Andrzej Pągowski: Trzeba być wielkim miłośnikiem filmu, żeby strzelić sobie tatuaż z plakatem do „Misia”
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Kultura
Kultura przełamuje stereotypy i buduje trwałe relacje
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama