Interaktywna zabytkowa fabryka

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi otworzyło interaktywną ekspozycję, poświęconą przemysłowi włókienniczemu i modzie. Pierwszą taką w środkowej Europie

Publikacja: 11.04.2013 08:30

Nowoczesna wystawa, wykorzystująca 100 różnych aplikacji, filmy, animacje i ekrany dotykowe, mieści się w zrewitalizowanej kotłowni w tzw. Białej Fabryce, zbudowanej w latach 1835-39 przez Ludwika Geyera, jednego z największych łódzkich potentatów. Dziś Biała Fabryka jest pięknym zabytkiem architektury przemysłowej.

Koszt adaptacji kotłowni wyniósł  blisko 12,5 mln  (ze środków unijnych i funduszy miasta). Cały kompleks budynków dawnej włókienniczej fabryki zajmuje obecnie Muzeum, ale były właściciel nadal wita gości z wirtualnego ekranu. Można przy okazji poznać drzewo genealogiczne fabrykanta i odkryć mało znane  historie jego rodziny.

Interaktywne prezentacje i instalacje ożywiają klimaty starej przemysłowej Łodzi i zdradzaj tajniki włókiennictwa. Uczą rozpoznawania różnych gatunków materiałów i splotów. Prezentują stroje i ubiory z minionych epok, pozwalając nawet przymierzyć je w wirtualnej przebieralni.

Można zabawić się w projektanta, tworząc na dotykowych ekranach własne tkaniny, czy hafty na wirtualnych materiałach i prezentując je potem na specjalnym elektronicznym stole.

Multimedia wprawiają w ruch dawne maszyny, stwarzając złudzenie, że jesteśmy wewnątrz dawniej przędzalni, tkalni, czy drukarni bawełny i wszystkie urządzenia obracają się na naszych oczach, np. maszyna parowa, czy żakard.

Zwiedzanie urozmaicają multimedialne gry i quizy. Można  ułożyć z puzzli gobelin albo posegregować surowce potrzebne do produkcji. A na koniec wysłać wirtualną pocztówkę z pobytu w starej fabryce.

Spotkanie XIX wieku z XXI stało się możliwe dzięki udziałowi konsorcjum Prolight i Aduma S.A., firm specjalizujących się w systemach Human-Computer Interaction. W Centralnym Muzeum Włókiennictwa m.in. zintegrowano po raz pierwszy w Polsce kilka systemów podłogi interaktywnej, na której zwiedzający podpatrują procesy produkcyjne.

Projekt całości to dzieło Anity Luniak, Teresy Mromlińskiej, Sergiusza Wasilewskiego i Magdaleny Stępkowskiej.

Muzeum nie tylko prezentuje historię polskiego włókiennictwa i wszystkie sekrety technologiczne produkcji tkanin. Jest też organizatorem Międzynarodowego Triennale Tkaniny - najstarszej i największej na świecie międzynarodowej wystawy i konkursu, promujących współczesną sztukę włókna.

Nowoczesna wystawa, wykorzystująca 100 różnych aplikacji, filmy, animacje i ekrany dotykowe, mieści się w zrewitalizowanej kotłowni w tzw. Białej Fabryce, zbudowanej w latach 1835-39 przez Ludwika Geyera, jednego z największych łódzkich potentatów. Dziś Biała Fabryka jest pięknym zabytkiem architektury przemysłowej.

Koszt adaptacji kotłowni wyniósł  blisko 12,5 mln  (ze środków unijnych i funduszy miasta). Cały kompleks budynków dawnej włókienniczej fabryki zajmuje obecnie Muzeum, ale były właściciel nadal wita gości z wirtualnego ekranu. Można przy okazji poznać drzewo genealogiczne fabrykanta i odkryć mało znane  historie jego rodziny.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla