Lutosławski - Strawiński - Bartók

Filharmonia Narodowa zaprasza w piątek i sobotę na koncerty "Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową" Witolda Lutosławskiego i "Moja tradycja: Strawiński - Bartók"

Aktualizacja: 28.11.2013 14:47 Publikacja: 28.11.2013 14:24

Pablo Gonzales

Pablo Gonzales

Foto: Filharmonia Narodowa

Niewiele utworów Lutosławskiego spotkało się z taką mnogością pozamuzycznych interpretacji, co Muzyka żałobna - epokowy manifest nowych prądów w muzyce polskiej po ponurym okresie stalinowskiego socrealizmu.

Dzieło skomponowane „à la memoire de Béla Bartók" sam autor skomentował słowami: „Pisząc mój utwór nie starałem się wzorować na samej muzyce Bartóka i ewentualne do niej podobieństwa nie są w Muzyce żałobnej wynikiem świadomego zamierzenia. Jeśli zaś rzeczywiście istnieją, to jeszcze raz potwierdzają niewątpliwy fakt, że studium dzieła Bartóka było jedną z zasadniczych lekcji, jaką dane było otrzymać większości kompozytorów mojego pokolenia." Arcydzieło to zostanie zestawione podczas koncertu z II Koncertem fortepianowym Bartóka.

Choć o wielu kompozycjach na ten instrument mówi się, że „należą do najtrudniejszych", to o tej mówią tak nawet najwybitniejsi wirtuozi. Znana jest drastyczna wypowiedź Andrása Schiffa: „...na ogół kończę go z krwią na klawiaturze". François-Frédéric Guy (szczególnie ceniony jako interpretator muzyki Beethovena i Brahmsa, a także Liszta) nie obawia się zmierzenia z tym brawurowym i niezwykle złożonym fakturalnie utworem.

Pietruszka to drugi po Ognistym ptaku (zob. 30 X) balet Strawińskiego dla działającego w Paryżu zespołu Diagilewa. Tu do głosu dochodzą nowe, bardziej zaawansowane środki muzyczne (np. bitonalność wyrażona dysonansowym akordem - symbolem tytułowej postaci, łączącym trójdźwięki C-dur i Fis-dur). Hiszpański dyrygent Pablo González od 2010 r. kieruje zespołem Orquesta Sinfónica de Barcelona, ma też bogate doświadczenia operowe, m.in. na scenie Gran Teatre del Liceu w Barcelonie oraz m.in. w operach w Oviedo i San Sebastián.

Piotr Maculewicz

Piątek, 29 listopada 2013, godz. 19:30

Sobota, 30 listopada 2013, godz. 18:00

Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej

ROK LUTOSŁAWSKIEGO

MOJA TRADYCJA: STRAWIŃSKI - BARTÓK

Moje pokolenie nie mogło przeżyć młodych lat bez ulegania wpływom dwóch gigantów: Strawińskiego i Bartóka. To było też moim losem.

W. Lutosławski

Wielkie koncerty fortepianowe

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ

Pablo GONZÁLEZ - dyrygent

François-Frédéric GUY - fortepian

Witold LUTOSŁAWSKI - Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową

Béla BARTÓK - II Koncert fortepianowy

Igor STRAWIŃSKI - Balet Pietruszka

Niewiele utworów Lutosławskiego spotkało się z taką mnogością pozamuzycznych interpretacji, co Muzyka żałobna - epokowy manifest nowych prądów w muzyce polskiej po ponurym okresie stalinowskiego socrealizmu.

Dzieło skomponowane „à la memoire de Béla Bartók" sam autor skomentował słowami: „Pisząc mój utwór nie starałem się wzorować na samej muzyce Bartóka i ewentualne do niej podobieństwa nie są w Muzyce żałobnej wynikiem świadomego zamierzenia. Jeśli zaś rzeczywiście istnieją, to jeszcze raz potwierdzają niewątpliwy fakt, że studium dzieła Bartóka było jedną z zasadniczych lekcji, jaką dane było otrzymać większości kompozytorów mojego pokolenia." Arcydzieło to zostanie zestawione podczas koncertu z II Koncertem fortepianowym Bartóka.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla