- Tegoroczna edycja to święto muzyki etnicznej, silna reprezentacja sceny etnojazzowej, taneczne rytmy z odległych zakątków świata, ale też czas dialogu, nie tylko muzycznego, i spotkań ponad podziałami - mówi jego dyrektor Jan Słowiński.
Przewodnie hasło trwającego do 7 lipca festiwalu brzmi: „Spotkanie. Muzyka ponad podziałami”. Stąd wiele w nim międzynarodowych projektów, jak np. koncert rosyjsko-ukraińskiej grupy Virtualnaja Derevnia, w którym uczestniczą muzycy i pieśniarze z Moskwy, Kijowa i Paryża, czy grupa z pogranicza polsko-białoruskiego z udziałem Todara Wajciuszkiewicza i polskiego zespołu Czeremszyna.
Inaugurujący Etno/Kraków spektakl baletowy „Bursztynowe drzewo” Art Color Ballet, w reżyserii i choreografii Agnieszki Glińskiej, mówił o formowaniu się społeczności w kontekście innych kultur, odwołując do pradziejów i wędrówek ludów przemierzających Europę.
Z festiwalu rozlega się też głos współczesnych uchodźców, np. w pieśniach Azizy Brahim, urodzonej w obozie, leżącym na granicy Algierii i Sahary Zachodniej, a obecnie mieszkanki Barcelony. Artystka komponuje, śpiewa i akompaniuje sobie na bębnie tbal, stając w obronie ludu Saharawi.
Na ten najważniejszych festiwali w Europie z muzykę tradycyjną, etno, folkową i world music sklada się 20 koncertów. „Scenie Inspiracje” w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie dał wczoraj początek koncert węgierskiego skrzypka Felixa Lajko, obwołanego Paganinim XXI wieku. W tym samym programowym paśmie wystąpiła także Tamara Obrovac - jedna z najoryginalniejszych artystek europejskiej sceny etnojazzowej, śpiewająca z formacją Transhistra Ensemble (Chorwacja/Włochy/Słowenia). A Tomasz Kukurba i Stanisław Słowiński zaprezentowali koncertową premierę „Kukurba & Słowiński Project”, czerpiącą z tradycji jazzu, rocka i muzyki świata. W piątek usłyszymy formację Trimagine i Marizę Nawrocką, która w nowatorski sposób wydobywa z pieśni jidysz przełomu XIX i XX wieku ich subtelny przekaz i brzmienie. Zespół jest laureatem tegorocznego konkursu Polskiego Radia Nowa Tradycja.