Najefektywniejsza grupa telewizyjna

W grupie Polsat przypada najmniej pracowników etatowych w porównaniu z wypracowanym dochodem. Telewizja notuje wzrost udziału w rynku reklamy.

Publikacja: 18.12.2012 00:46

W corocznym zestawieniu „Rz" podsumowującym efektywność trzech największych grup telewizyjnych na polskim rynku (TVP, Polsat i TVN) Polsat z wynikami na 2011 rok drugi rok z rzędu okazał się najefektywniejszą grupą telewizyjną.

Na osiągnięte przez grupę wyniki pracowało tam mniej etatowców niż w TVN czy TVP. Jak wyliczyliśmy w oparciu o dane mierzącego telewizyjną widownię instytutu Nielsen Audience Measurement, grupa Zygmunta Solorza-Żaka potrzebowała do tego 41 osób pracujących w 12 monitorowanych przez Nielsena kanałach telewizyjnych, podczas gdy konkurencyjny TVN:  42 osoby (zatrudnionych do pracy w 11 kanałach grupy), a cierpiąca od lat na przerost zatrudnienia TVP aż 173 osoby (w dziewięciu stacjach telewizyjnych).

W Polsacie pracowało najmniej osób. Na koniec 2011 roku TVP zatrudniała 3,6 tys. ludzi, a konkurencja – TVN i Polsat – miały odpowiednio: 1532 i 761 etatowców. Przy takiej różnicy nawet ostatnie zwolnienia w TVN nie powinny w tym roku przełożyć się na odebranie Polsatowi tytułu grupy o najniższym zatrudnieniu.

1,45 mln zł zarabiał średnio dla swej stacji statystyczny pracownik Polsatu. W TVP było to 471 tys. zł

Polsatowcy wypracowywali też wyższe przychody niż pracownicy konkurencyjnych grup telewizyjnych. Jeden etatowy pracownik Polsatu wypracował dla telewizyjnej grupy w ubiegłym roku 1,45 mln zł, podczas gdy pracownik TVN „zarobił" dla swojej firmy 1,1 mln, a każda osoba zatrudniona na stałe w TVP przyniosła publicznemu nadawcy znacznie mniej, bo 471 tys. zł.

Grupie Polsatu w 2011 roku procentowało rozszerzenie dystrybucji części swoich kanałów o konkurencyjną dla Cyfrowego Polsatu Cyfrę+ (ma 1,55 mln klientów). Ich zwiększona w ten sposób oglądalność przekładała się na wyższe wpływy, bo za widzami podążają reklamodawcy.

Jak podawaliśmy w naszych wyliczeniach dotyczących efektywności w dużych telewizyjnych grupach, skutkiem niskiego zatrudnienia w Telewizji Polsat było też jednak i to, że w przeliczeniu na liczbę etatowców na jednego pracownika przypada wyższa niż u konkurentów część kosztów operacyjnych. W Polsacie jest to ok. 1 mln zł na osobę, w TVN 767 tys. zł, a w TVP, w której nominalnie i koszty, i zatrudnienie są najwyższe: 499 tys. zł.

Grupa Polsat, mimo dotykającego wszystkich dużych graczy kryzysu na telewizyjnym rynku (wpływy z reklam skurczą się w tym roku według prognoz o kilka procent), zwiększała udziały w reklamowym rynku. W II kwartale TVN podawał, że jego własny udział w rynku reklamy telewizyjnej spadł z 35,4 proc. do 34,6 proc., ale Polsat swoje udziały zwiększył: z 25,9 proc. do 26,1 proc. W związku z tym, że wzrosty zapewniają nadawcom telewizyjnym teraz głównie małe kanały tematyczne, mimo trudnej sytuacji ekonomicznej i słabych perspektyw dla telewizji w 2013 roku (prognozowany jest dalszy spadek rynku), Polsat poszerza portfolio swoich niszowych stacji. Pod koniec ubiegłego roku ruszył Polsat Crime & Investigation, a jesienią tego – Polsat Food Network. Podobnie jak TVN7 jego kanał Polsat Sport News zyskuje też wciąż nowych widzów dzięki startowi nadawania w ramach multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej.

W corocznym zestawieniu „Rz" podsumowującym efektywność trzech największych grup telewizyjnych na polskim rynku (TVP, Polsat i TVN) Polsat z wynikami na 2011 rok drugi rok z rzędu okazał się najefektywniejszą grupą telewizyjną.

Na osiągnięte przez grupę wyniki pracowało tam mniej etatowców niż w TVN czy TVP. Jak wyliczyliśmy w oparciu o dane mierzącego telewizyjną widownię instytutu Nielsen Audience Measurement, grupa Zygmunta Solorza-Żaka potrzebowała do tego 41 osób pracujących w 12 monitorowanych przez Nielsena kanałach telewizyjnych, podczas gdy konkurencyjny TVN:  42 osoby (zatrudnionych do pracy w 11 kanałach grupy), a cierpiąca od lat na przerost zatrudnienia TVP aż 173 osoby (w dziewięciu stacjach telewizyjnych).

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej