Najefektywniejsza grupa telewizyjna

W grupie Polsat przypada najmniej pracowników etatowych w porównaniu z wypracowanym dochodem. Telewizja notuje wzrost udziału w rynku reklamy.

Publikacja: 18.12.2012 00:46

W corocznym zestawieniu „Rz" podsumowującym efektywność trzech największych grup telewizyjnych na polskim rynku (TVP, Polsat i TVN) Polsat z wynikami na 2011 rok drugi rok z rzędu okazał się najefektywniejszą grupą telewizyjną.

Na osiągnięte przez grupę wyniki pracowało tam mniej etatowców niż w TVN czy TVP. Jak wyliczyliśmy w oparciu o dane mierzącego telewizyjną widownię instytutu Nielsen Audience Measurement, grupa Zygmunta Solorza-Żaka potrzebowała do tego 41 osób pracujących w 12 monitorowanych przez Nielsena kanałach telewizyjnych, podczas gdy konkurencyjny TVN:  42 osoby (zatrudnionych do pracy w 11 kanałach grupy), a cierpiąca od lat na przerost zatrudnienia TVP aż 173 osoby (w dziewięciu stacjach telewizyjnych).

W Polsacie pracowało najmniej osób. Na koniec 2011 roku TVP zatrudniała 3,6 tys. ludzi, a konkurencja – TVN i Polsat – miały odpowiednio: 1532 i 761 etatowców. Przy takiej różnicy nawet ostatnie zwolnienia w TVN nie powinny w tym roku przełożyć się na odebranie Polsatowi tytułu grupy o najniższym zatrudnieniu.

1,45 mln zł zarabiał średnio dla swej stacji statystyczny pracownik Polsatu. W TVP było to 471 tys. zł

Polsatowcy wypracowywali też wyższe przychody niż pracownicy konkurencyjnych grup telewizyjnych. Jeden etatowy pracownik Polsatu wypracował dla telewizyjnej grupy w ubiegłym roku 1,45 mln zł, podczas gdy pracownik TVN „zarobił" dla swojej firmy 1,1 mln, a każda osoba zatrudniona na stałe w TVP przyniosła publicznemu nadawcy znacznie mniej, bo 471 tys. zł.

Grupie Polsatu w 2011 roku procentowało rozszerzenie dystrybucji części swoich kanałów o konkurencyjną dla Cyfrowego Polsatu Cyfrę+ (ma 1,55 mln klientów). Ich zwiększona w ten sposób oglądalność przekładała się na wyższe wpływy, bo za widzami podążają reklamodawcy.

Jak podawaliśmy w naszych wyliczeniach dotyczących efektywności w dużych telewizyjnych grupach, skutkiem niskiego zatrudnienia w Telewizji Polsat było też jednak i to, że w przeliczeniu na liczbę etatowców na jednego pracownika przypada wyższa niż u konkurentów część kosztów operacyjnych. W Polsacie jest to ok. 1 mln zł na osobę, w TVN 767 tys. zł, a w TVP, w której nominalnie i koszty, i zatrudnienie są najwyższe: 499 tys. zł.

Grupa Polsat, mimo dotykającego wszystkich dużych graczy kryzysu na telewizyjnym rynku (wpływy z reklam skurczą się w tym roku według prognoz o kilka procent), zwiększała udziały w reklamowym rynku. W II kwartale TVN podawał, że jego własny udział w rynku reklamy telewizyjnej spadł z 35,4 proc. do 34,6 proc., ale Polsat swoje udziały zwiększył: z 25,9 proc. do 26,1 proc. W związku z tym, że wzrosty zapewniają nadawcom telewizyjnym teraz głównie małe kanały tematyczne, mimo trudnej sytuacji ekonomicznej i słabych perspektyw dla telewizji w 2013 roku (prognozowany jest dalszy spadek rynku), Polsat poszerza portfolio swoich niszowych stacji. Pod koniec ubiegłego roku ruszył Polsat Crime & Investigation, a jesienią tego – Polsat Food Network. Podobnie jak TVN7 jego kanał Polsat Sport News zyskuje też wciąż nowych widzów dzięki startowi nadawania w ramach multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej.

W corocznym zestawieniu „Rz" podsumowującym efektywność trzech największych grup telewizyjnych na polskim rynku (TVP, Polsat i TVN) Polsat z wynikami na 2011 rok drugi rok z rzędu okazał się najefektywniejszą grupą telewizyjną.

Na osiągnięte przez grupę wyniki pracowało tam mniej etatowców niż w TVN czy TVP. Jak wyliczyliśmy w oparciu o dane mierzącego telewizyjną widownię instytutu Nielsen Audience Measurement, grupa Zygmunta Solorza-Żaka potrzebowała do tego 41 osób pracujących w 12 monitorowanych przez Nielsena kanałach telewizyjnych, podczas gdy konkurencyjny TVN:  42 osoby (zatrudnionych do pracy w 11 kanałach grupy), a cierpiąca od lat na przerost zatrudnienia TVP aż 173 osoby (w dziewięciu stacjach telewizyjnych).

Materiał Promocyjny
CPK buduje terminal przyszłości
Kraj
Anulowany wyrok znanego działacza opozycyjnego
Kraj
Czy Polacy chcą sankcji na Izrael? Sondaż nie pozostawia wątpliwości
Kraj
Rafał Trzaskowski o propozycji Karola Nawrockiego: Niech się pan Karol tłumaczy
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kraj
Cienka granica pomagania uchodźcom. Złoty telefon pogrąża aktywistów z granicy