1. System prezydencki czy parlamentarno-gabinetowy? Gdzie powinien znajdować się środek ciężkości władzy wykonawczej? Jak powinny być rozbudowane uprawnienia ośrodka, który miałby dominować, jak należy ograniczyć kompetencje drugiego, by uniknąć wyniszczających sporów?
Należy pozostawić system parlamentarno-gabinetowy. Określona w aktualnej Konstytucji RP relacja między rządem a prezydentem nie musi ulegać radykalnej zmianie. Głównym ośrodkiem władzy wykonawczej powinien być rząd. Należy jednak wzmocnić pozycję rządu w parlamencie. Może to zostać osiągnięte poprzez wprowadzenie większościowego systemu wyborczego realizowanego w JOW, który ułatwi tworzenie większości rządowej. Sprawi by poseł był odpowiedzialny przed wyborcą w swoim okręgu a nie przed szefem partii politycznej.
2. Czy należy zmienić kompetencje Sejmu i czy należy utrzymywać Senat? Jaka powinna być liczebność obu izb i czy należy zmienić sposób wyboru parlamentarzystów? Czy mandat mogliby sprawować samorządowcy? Czy należy utrzymywać immunitet w obecnym zakresie?
Senat RP jest izbą nieproduktywną. Jego ewentualne pozostawienie powinno się wiązać ze zmianą zasad jego tworzenia. Może się utrzymać jako izba licząca kilkadziesiąt członków, reprezentująca samorządy, uczelnie, stowarzyszenia i korporacje. Kompetencje Sejmu RP można zachować. Trzeba jednak zmienić zasady jego wybierania. Należy odejść od systemu proporcjonalnego i wprowadzić system większościowy z JOW. Demokracja parlamentarna może jednak dać efekt w postaci sprawnego państwa. Da taki efekt, jeżeli zostanie skorelowana właśnie z większościowym systemem wyborczym, realizowanym w JOW. Może to sprzyjać tworzeniu stabilnych rządów, ustanowieniu jednoznacznej odpowiedzialności za sprawowanie władzy, a ponadto pogłębieniu demokracji, pełnemu wykorzystaniu praw politycznych, w tym wyborczych, budowaniu autentycznych więzi między klasą polityczną i społeczeństwem.