Ile osób oglądało Teatr Telewizji

2,8 mln osób obejrzało poniedziałkowy spektakl Teatru Telewizji – podaje TVP, powołując się na TNS OBOP. Ale według firmy Nielsen – tylko 1,4 mln

Publikacja: 27.10.2011 03:45

Główną rolę w spektaklu „Boska” zagrała Krystyna Janda

Główną rolę w spektaklu „Boska” zagrała Krystyna Janda

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch Danuta Matloch

Emitowany na żywo w TVP 1 spektakl Teatru Telewizji „Boska" w reż. Andrzeja Domalika z Krystyną Jandą w roli głównej oglądało według danych podawanych przez TVP aż 2,8 mln widzów. To dało TVP średnio ok. 19 proc. udziału w rynku w tym czasie (pierwszy akt – 17,3 proc., drugi – 21,7 proc.).

Telewizja podaje w komunikacie swojego Centrum Informacyjnego, że „była to największa widownia Teatru Telewizji od ponad 11 lat, czyli od początku 2000 roku! (...) Tę znakomitą komedię oglądał więc co piąty Polak mający w tym czasie włączony telewizor".

Dane o blisko trzymilionowej widowni spektaklu podał TNS OBOP, dotychczasowy dostawca badań telemetrycznych, z którym TVP postanowiła się rozstać wraz z końcem tego roku. W lutym podpisała umowę na zakup danych z Nielsen Audience Measurement. Umowa ma obowiązywać w latach 2012 – 2014, ale już dziś, jak mówią „Rz" pracownicy TVP, anteny są rozliczane z wyników oglądalności programów według danych Nielsena.

Ta firma sprawdziła też oglądalność „Boskiej". I jej dane są dla TVP mniej korzystne: niespełna 1,4 mln widzów (o połowę mniej niż według OBOP), udział w rynku – 9,4 proc. (10 pkt proc. mniej niż według OBOP).

– To kolejny dowód na to, jaką krzywdę zrobiliśmy sobie, przechodząc na badania Nielsena, które zawsze były dla nas mniej korzystne niż te z OBOP – mówi „Rz" jeden z pracowników telewizji. Dodaje, że gorsze wyniki oglądalności przekładają się m.in. na ceny reklam.

TVP tłumaczy, że do końca grudnia jest związana porozumieniem z OBOP. – Umowa z Nielsenem obowiązuje od stycznia 2012 i na razie ma dla nas jedynie charakter pomocniczy. W wewnętrznej komunikacji – do pracowników – posługujemy się oboma panelami – informuje stacja.

Odkąd w połowie lat 90. wprowadzono w Polsce badania telemetryczne, TVP stosowała dane TNS OBOP. Dopiero pod koniec ubiegłego roku ogłosiła przetarg na te usługi. Wygrał Nielsen, m.in. dlatego że proponował niższą cenę. Telewizja tłumaczyła, że większość domów mediowych i tak posługuje się badaniami Nielsena, podobnie jak konkurencyjne stacje komercyjne.

P.o. prezesa TVP był wówczas Bogusław Piwowar (dziś też w zarządzie). Obecny szef Juliusz Braun tłumaczył niedawno: – W sklepie OBOP zostaliśmy sami, wszyscy inni kupują w Nielsenie. Dzięki tej zmianie odpada nam ryzyko kursowe.

Jednak niedawno – jak podał „Press" – TVP ogłosiła przetarg na audyt panelu Nielsena (panel telemetryczny tworzą wyznaczone gospodarstwa domowe, w których prowadzone są pomiary oglądalności). Ma on skontrolować przestrzeganie standardów prowadzenia badań oraz porównać panele Nielsena i TNS OBOP. Pierwszy przetarg został unieważniony, bo zgłosiła się tylko jedna firma proponująca zbyt wysoką cenę. Rozpisano kolejny.

Co się stanie, jeśli audyt okaże się niekorzystny dla Nielsena? Czy TVP wróci do OBOP?

– Bez komentarza – odpowiada stacja.

Emitowany na żywo w TVP 1 spektakl Teatru Telewizji „Boska" w reż. Andrzeja Domalika z Krystyną Jandą w roli głównej oglądało według danych podawanych przez TVP aż 2,8 mln widzów. To dało TVP średnio ok. 19 proc. udziału w rynku w tym czasie (pierwszy akt – 17,3 proc., drugi – 21,7 proc.).

Telewizja podaje w komunikacie swojego Centrum Informacyjnego, że „była to największa widownia Teatru Telewizji od ponad 11 lat, czyli od początku 2000 roku! (...) Tę znakomitą komedię oglądał więc co piąty Polak mający w tym czasie włączony telewizor".

Pozostało 81% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo