Bez ważnego dowodu na konto nie wejdziesz

Bank PKO BP może częściowo zablokować dostęp do aplikacji mobilnej i serwisu bankowości internetowej klientom, które na czas nie zaktualizowały swoich danych, a miały na to 30 dni.

Publikacja: 29.08.2023 14:44

Bez ważnego dowodu na konto nie wejdziesz

Foto: Adobe Stock

- Bank ma obowiązek identyfikacji i weryfikacji klienta, zarówno w procesie nawiązania relacji, jak i w trakcie jego obsługi. Dlatego informujemy klientów w komunikatach o wprowadzeniu nowej funkcji blokowania dostępu – mówi Michał Tkaczuk, z biura prasowego banku.

Aplikacja częściowo niedostępna

PKO Bank Polski informuje swoich klientów o konsekwencjach braku aktualizacji dokumentów tożsamości. Osoby, które nie dokonały aktualizacji danych w banku po wymianie starego dowodu na nowy, powinny być świadome możliwości czasowego zablokowania pewnych funkcji w aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej.

- Zgodnie z aktualnym regulaminem możemy zablokować w uzasadnionych sytuacjach dostęp do bankowości internetowej i mobilnej, np. ze względów bezpieczeństwa – tłumaczy Michał Tkaczuk.

Podkreśla, że bank podejmuje szereg działań zmierzających do aktualizacji danych klientów:

- w oddziałach, na infolinii czy w kanałach zdalnych.

- Doradca podczas każdej wizyty klienta w oddziale sprawdza czy dane są aktualne i nie wykona jego dyspozycji jeżeli nie ma aktualnego dokumentu tożsamości. Przy pierwszej wizycie klienta w placówce z aktualnie obowiązującym dokumentem – dane te są aktualizowane – mówi przedstawiciel PKO BP. Podobnie dzieje się w czasie rozmów telefonicznych.

Z kolei w kanałach zdalnych na 60 dni przed upływem daty ważności dokumentu tożsamości klienci, po każdym zalogowaniu otrzymuje komunikat, że musi zaktualizować dokument.

– A  po dacie wygaśnięcia ważności dokumentu tożsamości, w ciągu pierwszych 30 dni,  przy każdym zalogowaniu się do iPKO klient otrzymuje komunikat przypominający o aktualizacji – podaje bank.

A 30 dni po dacie upływu ważności dowodu osobistego klienci otrzymują komunikat z informacją o możliwości aktualizacji danych w aplikacji, a 31 dnia- otrzymują SMSa z informacją, że w aplikacji mogą zaktualizować swoje dane.

- Bank będzie informował klientów o zbliżającej utracie ważności dokumentu zgodnie z dostępnymi danymi do kontaktu. W przypadku braku reakcji ze strony klientów i braku aktualizacji dokumentów może zablokować dostęp do iPKO  lub aplikacji mobilnej IKO – przyznaje Michał Tkaczuk.

Dodaje, że w zależności od kanału obsługi klienta bank może podjąć różne kroki. I tak w oddziale doradca przy każdej wizycie ma obowiązek aktualizacji jego danych. - Jeżeli dane dokumentu nie zgadzają się doradca nie wykona jego dyspozycji – mówi przedstawiciel PKO BP.

Bank stale przypomina

Jak zauważa Mirella Gmur – Dzieduszycka, z Banku Millennium identyfikacja i weryfikacja tożsamości klienta jest obowiązkiem banków wynikającym z przepisów prawa.

- Przypominamy posiadaczom rachunków o konieczności aktualizacji danych osobowych. Najczęściej jest to związane z utratą ważności dokumentu tożsamości, który został okazany podczas otwierania rachunku – mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Klienci Banku Millennium mogą zaktualizować swoje dane szybko i wygodnie w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej Millenet.

- Jeżeli pomimo przypomnień klient nie zaktualizuje danych we wskazanym terminie, dostęp do funkcji dostępnych w koncie zostanie ograniczony. Kolejnym krokiem może być zamknięcie rachunku, zawsze jednak klient otrzymuje taką informację wcześniej – dodaje przedstawicielka Banku Millennium.

Także w Pekao SA w przypadku upływu daty ważności dokumentu tożsamości, bank kieruje do klienta komunikację przypominającą. A jeśli to nie pomoże bank może wstrzymać możliwość realizacji transakcji do czasu aktualizacji dokumentu tożsamości oraz zablokować dostęp do bankowości elektronicznej.

Aktualne dane, bezpieczne pieniądze

- Priorytetowo traktujemy bezpieczeństwo środków finansowych klientów. Ważne jest abyśmy właściwie zidentyfikowali klienta, a także potwierdzili autentyczność zlecanych przez niego dyspozycji. W tym celu wymagane są aktualne dane klientów – mówi Krzysztof Drozd z mBanku.

W tym banku po upływie terminu ważności dokumentu klient nie może zawrzeć umowy o nowy produkt. - Nie może też zmienić warunków dla obecnych produktów jeśli zmiana ta wymaga podpisania umowy lub aneksu do umowy – mówi Krzysztof Drozd. A po kolejnych 30 dniach mBank

Ogranicza możliwość wykonywania przelewów i transakcji kartowych. A jeśli klient nadal danych nie zaktualizuje to bank może wypowiedzieć umowę rachunku.

A Paweł Olejnik, ekspert ds. Bezpieczeństwa Finansowego i Sankcji Międzynarodowych w Credit Agricole mówi, że dla banku ważne jest by mieć aktualne dane klientów, żeby ocenić ryzyka, monitorować transakcje.

- Jest to także ważne dla klientów - pozwala na zapobieganie oszustwom związanym z kradzieżą tożsamości lub dokumentów, zapewnia, że bank ma aktualne dane do kontaktu z klientem – mówi Paweł Olejnik.

Przestrzega, że jeżeli klient nie zaktualizuje swoich danych, to bank jest zobowiązany odmówić i nie realizować transakcji klientów np. poprzez zablokowanie dostępów do aplikacji czy wypowiedzieć umowę.  Żaden z banków nie zdradził jak często blokowane są konta z powodu braku aktualnych danych.

- Bank ma obowiązek identyfikacji i weryfikacji klienta, zarówno w procesie nawiązania relacji, jak i w trakcie jego obsługi. Dlatego informujemy klientów w komunikatach o wprowadzeniu nowej funkcji blokowania dostępu – mówi Michał Tkaczuk, z biura prasowego banku.

Aplikacja częściowo niedostępna

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej