Wpłacił 18 tys. zł wpłatomatem. Pieniądze trafiły do obcej osoby

Pieniądze wpłacane w bankomacie zbliżeniowo trafiają nie na nasze, a na cudze konto - teoretycznie taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, ale jednak zdarzają się takie przypadki

Publikacja: 21.08.2023 08:45

Czy jest możliwe, że przy takich transakacjach zbliżeniowych może dochodzić do pomyłek podczas wpłat

Czy jest możliwe, że przy takich transakacjach zbliżeniowych może dochodzić do pomyłek podczas wpłaty gotówki zbliżeniowo?

Foto: Adobe Stock

Mieszkaniec Ełku opowiedział nam o problemach z wpłatą w takim urządzeniu. - Wpłacałem na swoje konto blisko 18 tys. zł. Kartę przyłożyłem zbliżeniowo. Urządznie przyjęło gotówkę, dostałem potwierdzenie – opowiada nam.

Ale okazało się, że gotówka nie trafiła na jego konto, a zupełnie innej osoby. - Na potwierdzeniu widniał zupełnie inny rachunek niż mój. Zanim ja dokonałem wpłaty przy wpłatomacie był inny klient. Czy to możliwe, że moje pieniądze zasiliły jego konto? - pyta mężczyzna.

W Polsce mamy ok. 10 tys. wpłatomatów i z każdym kwartałem ich liczba rośnie. Już od 6 lat część z nich realizuje transakcje w formie zbliżeniowej.

Czytaj więcej

Wpłatomat pobrał pieniądze, nie ma ich na koncie. Co się stało? Co robić?

W bankomatach i wpłato-bankomatach Euronet zbliżeniowo realizowane są wypłaty gotówki - we wszystkich urządzeniach sieci Euronet, których jest obecnie ponad 7 tysięcy.    Z kolei operator urządzeń Planet Cash firma IT Card posiada w swojej sieci urządzenia wyposażone w czytniki zbliżeniowe, zarówno bankomaty jak i wpłatomaty. - W tym momencie jest to ponad 2500 urządzeń - mówi Miłosz GołębiewskiPR&Marketing Manager IT Card.

Ale już w PKO BP i w Pekao nie ma możliwości dokonania wpłaty gotówkowej zbliżeniowo, tj. za pomocą karty czy telefonu.

Wpłata po zbliżeniu karty

Czy jest możliwe, że przy takich transakacjach zbliżeniowych może dochodzić do pomyłek podczas wpłaty gotówki zbliżeniowo? Teoretycznie nie powinno.

- Nie ma technicznie takiej możliwości, samo zbliżenie karty jest jedynie rozpoczęciem transakcji, a każda transakcja wpłaty autoryzowana jest pinem do karty lub ponownym przyłożeniem karty/telefonu w celu potwierdzenia transakcji w zależności od banku - zapewnia Miłosz Gołębiewski.

Czytaj więcej

Byle jakich pieniędzy do wpłatomatu nie wpłacisz

Jak mówi Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole urządzenia w tym placówkach tego banku są wyposażone w czytniki CTLS. A to oznacza to, że klienci mogą wpłacać i wypłacać pieniądze zbliżeniowo – bez włożenia karty do czynnika.

-    Nie mieliśmy ani jednego przypadku, żeby wpłacane w ten sposób pieniądze trafiły na inny numer rachunku niż ten przypisany do karty - zapewnia Anna Strompowska.

Podkreśla, że jeśli klient zauważy jakiekolwiek nieprawidłowości w funkcjonowaniu urządzenia, powinien od razu zgłosić taką sytuację w swoim banku.

Specjalne zabezpieczenie transakcji

Magdalena Ostrowska, z ING Banku Śląskiego mówi, że urządzenia, które jej bank udostępnia klientom, akceptują wpłaty zbliżeniowe. Aktualnie jest prawie 2 tys. takich urządzeń.

-    Nie znamy przypadku, aby pieniądze, które klient wpłacił zbliżeniowo, trafiły na obce konto. Taka sytuacja byłaby możliwa, gdyby karta została na czytniku urządzenia z niezakończoną wpłatą. Wtedy mogłoby dojść do wpłaty pieniędzy na konto poprzedniego klienta. Jeśli wpłynęłoby do nas takie zgłoszenie, szczegółowo sprawdzilibyśmy dany przypadek. Jeśli wykrylibyśmy błąd, poinformowalibyśmy o tym klienta - zapewnia Magdalena Ostrowska.

Podkreśla, żeby takie przypadki nigdy nie miały miejsca, klient powinien zawsze sprawdzać, czy po realizacji wpłaty ma kartę i telefon przy sobie.

W mBanku wszystkie urządzenia w oddziałach posiadają możliwość realizacji transakcji zbliżeniowych.

Czytaj więcej

Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

Emilia Kasperczak z biura prasowego mBanku przyznaje, że w ubiegłym roku zarejestrował on kilka takich reklamacji.

- Zdarzenie przebiegało tak: klient wywoływał transakcje wpłaty przy użyciu czytnika zbliżeniowego i odchodził od urządzenia. W ciągu kilkunastu sekund podchodził kolejny klient, który deponował gotówkę bez przykładania swojej karty. W takiej sytuacji środki księgowały się na rachunku pierwszego klienta - który de facto wywołał transakcję - mówi Emilia Kasperczak.

Dodaje, że wówczas bank kontaktował się z klientami, na których rachunki zostały zaksięgowane środki w celu ich wyksięgowania.

- Wprowadziliśmy zabezpieczenie przed takim zdarzeniem. Obecnie aby wpłacić zbliżeniowo pieniądze klient musi dwa razy użyć karty. W przypadku niezgodności kart pierwsze i kolejne przyłożenie transakcja jest przerywana - zapewnia przedstawicielka mBanku.

Mieszkaniec Ełku złożył reklamację i czeka na jej rozpatrzenie.

Mieszkaniec Ełku opowiedział nam o problemach z wpłatą w takim urządzeniu. - Wpłacałem na swoje konto blisko 18 tys. zł. Kartę przyłożyłem zbliżeniowo. Urządznie przyjęło gotówkę, dostałem potwierdzenie – opowiada nam.

Ale okazało się, że gotówka nie trafiła na jego konto, a zupełnie innej osoby. - Na potwierdzeniu widniał zupełnie inny rachunek niż mój. Zanim ja dokonałem wpłaty przy wpłatomacie był inny klient. Czy to możliwe, że moje pieniądze zasiliły jego konto? - pyta mężczyzna.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej