Reklama

Prawa odbiorcow energii w jednej karcie

Bruksela proponuje gwarancje dla indywidualnych odbiorców energii - dziś zostanie przedstawiony projekt Karty praw energetycznych konsumenta

Publikacja: 05.07.2007 01:01

Koszty energii w wybranych krajach UE

Koszty energii w wybranych krajach UE

Foto: Nieznane

Rynek energii jest w Unii Europejskiej liberalizowany od lat. Właśnie od tego tygodnia 14 kolejnych państw, w tym Polska, dopuściło konkurencję w dostawach prądu i gazu dla gospodarstw domowych. - Klienci mają prawa, o których nie zawsze wiedzą. Dlatego za liberalizacją rynku musi iść informowanie ich o tych prawach, a nawet zwiększanie ich, jeśli będzie to potrzebne - mówi "Rz" Levi Nietvelt z Europejskiej Federacji Konsumentów. Dziś zostanie przedstawiony projekt Karty praw energetycznych konsumenta. - Najwyższa pora - mówi ekspert Komisji Europejskiej.

Liczący 15 stron dokument podzielono na dziewięć rozdziałów. Zawierają one przypomnienie praw konsumentów rozsianych w różnych dyrektywach, interpretację istniejących przepisów i propozycje dodatkowych rozwiązań. W grudniu, po fazie konsultacji, które formalnie ruszają dziś, Komisja zdecyduje, czy konieczne są nowe przepisy.

- Klient ma prawo zmienić dostawcę energii. Ale słyszymy o przypadkach, gdy poprzedni dostawca zwleka z przysłaniem mu rozliczenia nawet rok lub dwa lata - mówi Levi Nietvelt z organizacji BEUC. To skutecznie zniechęca do dokonania kolejnej zmiany w przyszłości i prawo wyboru dostawcy staje się fikcją. Jak zauważają przedstawiciele Komisji, dostawca energii nie jest zobowiązany do szybkiego rozpatrzenia wniosku o rezygnacji.

- Trzeba by się zastanowić, czy nie wprowadzić na przykład miesięcznego terminu na dokonanie zmiany - mówi przedstawiciel Komisji. Karta ma także uświadamiać klientom, że żądanie wypełniania wielu skomplikowanych papierków przy zmianie dostawcy może być uznane za nieuczciwą praktykę handlową według dyrektywy, która wejdzie w życie w grudniu.

Karta ma się także zajmować przejrzystością cen. Komisja chce zachęcić branżę energetyczną do stworzenia kalkulatora dla klientów, który w łatwy sposób umożliwiłby porównanie cen usług różnych dostawców.

Reklama
Reklama

Według organizacji konsumenckich taka karta praw konsumenta jest potrzebna. - Energia jest niezbędna do funkcjonowania. Przestała już być zwykłym dobrem, a stała się niejako prawem konsumenta. Dlatego trzeba mu stworzyć gwarancje - uważa Nietvelt.

Rynek energii jest w Unii Europejskiej liberalizowany od lat. Właśnie od tego tygodnia 14 kolejnych państw, w tym Polska, dopuściło konkurencję w dostawach prądu i gazu dla gospodarstw domowych. - Klienci mają prawa, o których nie zawsze wiedzą. Dlatego za liberalizacją rynku musi iść informowanie ich o tych prawach, a nawet zwiększanie ich, jeśli będzie to potrzebne - mówi "Rz" Levi Nietvelt z Europejskiej Federacji Konsumentów. Dziś zostanie przedstawiony projekt Karty praw energetycznych konsumenta. - Najwyższa pora - mówi ekspert Komisji Europejskiej.

Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama