Konieczność poprawienia standardów usług kolejowych już powinna spędzać sen z powiek przewoźnikom i zarządcom dworców. Zwłaszcza że część unijnych przepisów ma zacząć obowiązywać już w grudniu tego roku.
Chodzi o rozporządzenie dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (1371/2007/WE) i o nowelizację ustawy o transporcie kolejowym (czeka ją jeszcze głosowanie sejmowe nad senackimi poprawkami). [b]Część przewoźników już zapowiada, że będzie się ubiegać o okresy przejściowe.[/b]
[srodtytul]Kosztowne opóźnienie[/srodtytul]
[b]Zwiększą się prawa pasażerów w razie opóźnień pociągów[/b]. Jeżeli będzie ono większe niż godzina, pasażer uzyska możliwość odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu, a 50 proc. – jeżeli przekroczy ono dwie godziny.
Ponadto [b]gdy opóźnienie będzie większe niż godzinne,przewoźnik będzie miał obowiązek zająć się podróżnymi. W zależności od sytuacji będzie to oznaczało zaoferowanie nieodpłatnie posiłku lub napojów, a nawet zorganizowanie zakwaterowania bądź dowozu do określonego miejsca, jeśli okaże się, że dalsza podróż unieruchomionym pociągiem nie jest możliwa.[/b]