Regulaminy e-sklepów pełne błędów

Wiele sklepów nieprawidłowo informuje klientów o prawie do odstąpienia od zakupu

Publikacja: 03.08.2012 09:51

Regulaminy e-sklepów pełne błędów

Foto: www.sxc.hu

Konkurs Bezpieczny eSklep, organizowany przez Instytut Logistyki i Magazynowania pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, ma na celu promowanie przestrzegania praw konsumentów wśród internetowych sprzedawców. Z najnowszego badania, przeprowadzonego w trakcie konkursu wśród uczestników, wynika, że większość ma jeszcze sporo do poprawienia.

Nie ma kłopotu, jeśli chodzi o obowiązek podania podstawowych danych interesujących konsumenta. 95 proc. sklepów informuje o elementach składowych ceny, sposobach zapłaty oraz kosztach, terminach i sposobach dostawy towaru. Przepisy wymagają, aby konsument miał zapewnioną możliwość płatności za towar przy odbiorze, czyli za pobraniem, ale 9 proc. sklepów ograniczyło to prawo, wymagając przedpłat.

W wypadku transakcji zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet, klient ma prawo odstąpienia od zakupu bez podania przyczyny w ciągu dziesięciu dni od odebrania towaru. Następnie w ciągu 14 dni musi zwrócić towar, a sklep pieniądze. Niestety, ponad 60 proc. e-sklepów błędnie informuje o tym prawie. Sprzedawcy sugerują np., że klient musi odesłać towar w ciągu dziesięciu dni od jego odebrania, chociaż termin dziesięciodniowy dotyczy tylko czasu na podjęcie decyzji o odstąpieniu od zakupu i poinformowanie o tym sprzedawcy. Często podany jest dłuższy termin na zwrot pieniędzy przez sprzedawcę.

Jedynie 6 proc. sklepów prawidłowo informuje o prawie konsumenta do otrzymania zwrotu kosztów przesyłki towaru do niego. 14 proc. podaje informacje o tym prawie niejednoznacznie, a 80 proc. – wcale.

Warto wiedzieć, że w sytuacji, w której klient zapłacił za towar, a następnie zrezygnował, np. z powodu wydłużonego oczekiwania na niego, sklep ma obowiązek zwrócić odsetki ustawowe. Aż 97 proc. regulaminów nie zawiera na ten temat żadnej wzmianki.

Są wyjątki, kiedy nie można odstąpić od zakupu, jednak aby obowiązywały, sprzedawca musi je wymienić w regulaminie. Aż 85 proc. badanych nie przestrzega tego wymogu.

Konsument ma prawo zareklamować każdy zakupiony towar, także przez Internet. Jednak 7 proc. e-sklepów nie informuje o możliwości złożenia reklamacji, a 13 proc. informuje o tym z błędami.

Konkurs Bezpieczny eSklep, organizowany przez Instytut Logistyki i Magazynowania pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, ma na celu promowanie przestrzegania praw konsumentów wśród internetowych sprzedawców. Z najnowszego badania, przeprowadzonego w trakcie konkursu wśród uczestników, wynika, że większość ma jeszcze sporo do poprawienia.

Nie ma kłopotu, jeśli chodzi o obowiązek podania podstawowych danych interesujących konsumenta. 95 proc. sklepów informuje o elementach składowych ceny, sposobach zapłaty oraz kosztach, terminach i sposobach dostawy towaru. Przepisy wymagają, aby konsument miał zapewnioną możliwość płatności za towar przy odbiorze, czyli za pobraniem, ale 9 proc. sklepów ograniczyło to prawo, wymagając przedpłat.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w Polsce
Głosy Trzaskowskiego przypisane Nawrockiemu. „To nie jest jakaś wielka tragedia"