Regulaminy e-sklepów pełne błędów

Wiele sklepów nieprawidłowo informuje klientów o prawie do odstąpienia od zakupu

Publikacja: 03.08.2012 09:51

Regulaminy e-sklepów pełne błędów

Foto: www.sxc.hu

Konkurs Bezpieczny eSklep, organizowany przez Instytut Logistyki i Magazynowania pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, ma na celu promowanie przestrzegania praw konsumentów wśród internetowych sprzedawców. Z najnowszego badania, przeprowadzonego w trakcie konkursu wśród uczestników, wynika, że większość ma jeszcze sporo do poprawienia.

Nie ma kłopotu, jeśli chodzi o obowiązek podania podstawowych danych interesujących konsumenta. 95 proc. sklepów informuje o elementach składowych ceny, sposobach zapłaty oraz kosztach, terminach i sposobach dostawy towaru. Przepisy wymagają, aby konsument miał zapewnioną możliwość płatności za towar przy odbiorze, czyli za pobraniem, ale 9 proc. sklepów ograniczyło to prawo, wymagając przedpłat.

W wypadku transakcji zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet, klient ma prawo odstąpienia od zakupu bez podania przyczyny w ciągu dziesięciu dni od odebrania towaru. Następnie w ciągu 14 dni musi zwrócić towar, a sklep pieniądze. Niestety, ponad 60 proc. e-sklepów błędnie informuje o tym prawie. Sprzedawcy sugerują np., że klient musi odesłać towar w ciągu dziesięciu dni od jego odebrania, chociaż termin dziesięciodniowy dotyczy tylko czasu na podjęcie decyzji o odstąpieniu od zakupu i poinformowanie o tym sprzedawcy. Często podany jest dłuższy termin na zwrot pieniędzy przez sprzedawcę.

Jedynie 6 proc. sklepów prawidłowo informuje o prawie konsumenta do otrzymania zwrotu kosztów przesyłki towaru do niego. 14 proc. podaje informacje o tym prawie niejednoznacznie, a 80 proc. – wcale.

Warto wiedzieć, że w sytuacji, w której klient zapłacił za towar, a następnie zrezygnował, np. z powodu wydłużonego oczekiwania na niego, sklep ma obowiązek zwrócić odsetki ustawowe. Aż 97 proc. regulaminów nie zawiera na ten temat żadnej wzmianki.

Są wyjątki, kiedy nie można odstąpić od zakupu, jednak aby obowiązywały, sprzedawca musi je wymienić w regulaminie. Aż 85 proc. badanych nie przestrzega tego wymogu.

Konsument ma prawo zareklamować każdy zakupiony towar, także przez Internet. Jednak 7 proc. e-sklepów nie informuje o możliwości złożenia reklamacji, a 13 proc. informuje o tym z błędami.

Konkurs Bezpieczny eSklep, organizowany przez Instytut Logistyki i Magazynowania pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, ma na celu promowanie przestrzegania praw konsumentów wśród internetowych sprzedawców. Z najnowszego badania, przeprowadzonego w trakcie konkursu wśród uczestników, wynika, że większość ma jeszcze sporo do poprawienia.

Nie ma kłopotu, jeśli chodzi o obowiązek podania podstawowych danych interesujących konsumenta. 95 proc. sklepów informuje o elementach składowych ceny, sposobach zapłaty oraz kosztach, terminach i sposobach dostawy towaru. Przepisy wymagają, aby konsument miał zapewnioną możliwość płatności za towar przy odbiorze, czyli za pobraniem, ale 9 proc. sklepów ograniczyło to prawo, wymagając przedpłat.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem