UOKiK ostrzega konsumentów przed szybkimi pożyczkami

187 postępowań z czego większość dotyczących parabanków i 7 zawiadomień do organów ścigania związanych z podejrzeniem naruszenia prawa – to efekty działań Prezes UOKiK poświęconych rynkowi usług finansowych od początku 2012 roku

Publikacja: 28.11.2012 10:59

"Dokładnie przeczytaj umowę. Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz" - tak brzmi jedno z haseł kampanii s

"Dokładnie przeczytaj umowę. Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz" - tak brzmi jedno z haseł kampanii społecznej dotyczącej usług finansowych, której partnerem został UOKiK

Foto: www.sxc.hu

"Dokładnie przeczytaj umowę. Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz" - tak brzmi jedno z haseł  kampanii społecznej dotyczącej usług finansowych, której partnerem został Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu w sierpniu na pytanie: co to jest parabank? nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. respondentów – prawidłową odpowiedź znało 27 proc. Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania „szybkich pieniędzy" to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36 proc.).

Jak poinformował UOKiK tylko od początku roku do Urzędu wpłynęło 655 skarg konsumenckich dotyczących przedsiębiorców funkcjonujących na rynku usług finansowych w Polsce. Słabsi uczestnicy rynku mieli problemy z m.in. uciążliwą windykacją, brakiem udzielenia pożyczki mimo pobrania przez pożyczkodawcę tzw. opłaty przygotowawczej, wysokich kosztów zobowiązań finansowych związanych z likwidacją ubezpieczeniowego produktu inwestycyjnego.

W sytuacji, gdy istnieje podejrzenie, że działanie danego podmiotu może naruszać zbiorowe interesy konsumentów – innymi słowy być niekorzystne dla nieograniczonej liczby osób – Prezes Urzędu może wszcząć postępowanie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy.

W tej chwili UOKiK prowadzi 187 postępowań dotyczących banków, SKOKów, parabanków i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych. Analizuje umowy, regulaminy oraz informacje zawarte w reklamach dotyczących różnych produktów: kredytów hipotecznych, konsumenckich, pożyczek, lokat i innych. Prowadzone obecnie postępowania najczęściej dotyczą stosowania postanowień wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. W tej chwili w rejestrze znajduje się 461 klauzul z zakresu usług finansowych i bankowych. Wpis klauzuli do rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca nie może jej stosować.

Gdzie uzyskać pomoc

Podejmujesz decyzję o wyborze pożyczkodawcy? Nie wiesz na co zwrócić uwagę pożyczając pieniądze przed świętami?

Sprawdź na www.zanim-podpiszesz.pl – konsument znajdzie tu podstawowe informacje dotyczące niebezpiecznych kruczków prawnych stosowanych przez kredytodawców, może użyć specjalnego kalkulatora do obliczenia kosztu pożyczki, czy zapoznać się z zasadami rozważnego pożyczania pieniędzy.

W podjęciu decyzji finansowych mogą pomóc również przygotowane specjalnie dla konsumentów odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące pożyczania pieniędzy.

O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, a Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Bezpłatnych porad w zakresie umów z instytucjami finansowymi udzielają także powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: matematyka. Rozwiązania eksperta WSiP
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr