Po zakończeniu postępowania reklamacyjnego konsument oprócz wniosku o wszczęcie postępowania mediacyjnego może złożyć również wniosek o rozpatrzenie sporu z operatorem do Polubownego Sądu Konsumenckiego przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie (dalej: sąd polubowny).
Sąd polubowny działa na podstawie art. 110 Prawa telekomunikacyjnego oraz rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 21 grudnia 2004 r. w sprawie regulaminu organizacji i działania stałych polubownych sądów konsumenckich przy prezesie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (DzU nr 281, poz. 2794).
Sąd polubowny rozpatruje spory o prawa majątkowe wynikłe z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Postępowanie przed sądem polubownym wszczynane jest na wniosek strony umowy, której dotyczy spór: konsumenta albo przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
Wniosek powinien być sporządzony według określonego wzoru, powinien zawierać: datę, wskazywać wnioskodawcę i stronę przeciwną sporu, wartość przedmiotu sporu, przedmiot sporu, uzasadnienie oraz być odręcznie podpisany przez wnioskodawcę lub pełnomocnika.
Do wniosku należy dołączyć: