Reklama
Rozwiń
Reklama

Wulgaryzmy są niedozwolone

Wulgaryzmy w reklamach, nawet jeśli są wyciszone mogą zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży - uznał Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy.

Publikacja: 17.02.2014 12:25

Wulgaryzmy w reklamach radiowych są niedozwolone - nawet jeśli są wyciszone

Wulgaryzmy w reklamach radiowych są niedozwolone - nawet jeśli są wyciszone

Foto: www.sxc.hu

Skład orzekający rozpatrywał skargę konsumenta, której przedmiotem była reklama radiowa sprzedaży mieszkań i lokali usługowych (sygn. K/151/13).

W złożonej skardze konsument podniósł, iż w treści reklamy zawarte są  - wyciszone - wulgaryzmy, wypowiadane przez osobę niepełnoletnią.

Zdaniem skarżącego, reklama nie jest ani śmieszna, ani smaczna. Konsument zaznaczył przy tym, iż zgłoszenie nie ma na celu zaszkodzenie konkretnej instytucji, a jedynie zwrócenie uwagi na fakt, że taka forma reklamy jest nieprawidłowa.

Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, co jest niezgodne z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

Wniósł również o uznanie reklamy za niezgodną z art. 25 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi. Poinformował również, że przepisy te stosuje się odpowiednio do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej.

Reklama
Reklama

Reklamodawca - spółka Modehpolmo II - złożył pisemną odpowiedź na skargę, w której uznał, iż zarzut naruszenia art. 2 KET, jest bezprzedmiotowy bowiem treść reklamy nie narusza ani dobrych obyczajów, ani też zasad uczciwej konkurenci w rozumieniu ustawy o zakazie nieuczciwej konkurencji, bowiem kwestionowana reklama nie ma charakteru oczerniającego konkurencję, ani też nie zastosowano w reklamie nieprawdziwych twierdzeń co do cen oferowanego produktu, czym można by było uzasadniać naruszenie zasad uczciwej konkurencji.

Zdaniem spółki nie został również naruszony art. 25 KER w zw. z art. 32 KER, bowiem nawet przy założeniu, że stacja radiowa „Złote Przeboje" jest słuchana przez dzieci i młodzież, treść reklamy nie zagraża ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi. W reklamie nie zostały bowiem użyte wprost żadne wulgaryzmy. Użycie natomiast pierwszych liter „jakiegoś słowa", sugerującego osobom dorosłym określony w języku polskim wulgaryzm, nie jest jednoznaczne z jego użyciem w tej reklamie, zaś taki zabieg nie przesądza, że tekst ten zostanie odebrany przez dzieci jako wulgaryzm.

Zespół Orzekający był jednak innego zdania. Dopatrzył się bowiem w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez skarżącego (uchwała z 28 stycznia 2014 r. nr ZO 05/14).

W ocenie Komisji Etyki Reklamy, przedmiotowa reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami, a tym samym może ona zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Jednocześnie, Zespół Orzekający zaapelował do reklamodawców, aby w trosce o ochronę języka polskiego nie używali wulgaryzmów w reklamach, nawet jeśli są one „wypikane".

Skład orzekający rozpatrywał skargę konsumenta, której przedmiotem była reklama radiowa sprzedaży mieszkań i lokali usługowych (sygn. K/151/13).

W złożonej skardze konsument podniósł, iż w treści reklamy zawarte są  - wyciszone - wulgaryzmy, wypowiadane przez osobę niepełnoletnią.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama