Reklama
Rozwiń
Reklama

Anulowany bilet: nie ma zwrotu

Klient nie może się domagać od biura podróży zwrotu kosztów anulowanego biletu lotniczego, skoro nie przewiduje tego taryfa danego operatora i był o tym informowany.

Publikacja: 27.02.2014 07:50

Biuru podróży nie można więc zarzucić bezpodstawnego wzbogacenia się, skoro jedynie pośredniczyło w

Biuru podróży nie można więc zarzucić bezpodstawnego wzbogacenia się, skoro jedynie pośredniczyło w zakupie biletów i przekazało cenę za bilety linii lotniczej, która tej ceny nie zwróciła pozwanemu biuru.

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Grzegorz K. za pośrednictwem biura podróży zarezerwował dla swojej rodziny cztery bilety lotnicze (dla dwóch dorosłych i dwójki dzieci) z terminem wylotu 24 sierpnia i powrotem 30 sierpnia. Kilka dni później zapłacił za nie 6710 zł.

Rezerwacją biletów w jego imieniu zajmowała się pracownica jego firmy, kontaktując się telefonicznie i przez e-mail z przedstawicielką biura podróży. W trakcie rozmowy przed zapłatą za bilety, a po ich rezerwacji pracownica Grzegorza K. została poinformowana o tym, że biletów nie można zwrócić.

Pięć dni przed terminem odlotu Grzegorz K. poinformował biuro podróży o konieczności przesunięcia terminu wylotu o jeden dzień oraz o rezygnacji z biletów dla dzieci. Biuro podróży zmieniło termin, doliczając stosowną opłatę wynikającą z taryfy linii lotniczych, jednocześnie poinformowało o braku możliwości zwrotu ceny biletów dla dzieci. Wtedy mężczyzna pozwał biuro do sądu, domagając się zapłaty 2,9 tys. zł za niewykonaną część umowy, czyli za dwa bilety lotnicze dla dzieci.

Sąd Rejonowy Lublin-Wschód nie uznał roszczenia. Podkreślił, że zwrot ceny za bilety możliwy jest nie tylko wtedy, gdy klient dopełni obowiązku powiadomienia, o którym mowa w regulaminie firmy. Z regulaminu wynika ponadto, że konieczne jest, aby zwrot taki był możliwy zgodnie z taryfą linii lotniczej. W tym wypadku, Grzegorz K. powiadomił biuro o rezygnacji z podróżny w przewidzianym terminie, ale taryfa nie przewidywała możliwości zwrotu biletu, poza sytuacją, w której doszło do śmierci pasażera lub członka jego rodziny. W konsekwencji kierowanie żądań do pośrednika jest niezasadne.

Biuru podróży nie można więc zarzucić bezpodstawnego wzbogacenia się (art. 405 kodeksu cywilnego), skoro jedynie pośredniczyło w zakupie biletów i przekazało cenę za bilety linii lotniczej, która tej ceny nie zwróciła pozwanemu biuru.

Reklama
Reklama

Nie można też przyjąć, że biuro wyrządziło mężczyźnie szkodę, nienależycie wykonując umowę (art. 471 kodeksu cywilnego), tj. nie informując go o tym, że kupowane bilety są bezzwrotne. Z ustaleń sądu wynika, że takiej informacji udzielono pełnomocniczce mężczyzny telefonicznie.

Wyrok utrzymał w mocy Sąd Okręgowy w Lublinie (sygnatura akt: II Ca 915/13).

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama