Jak składać reklamację u operatora sieci komórkowej i dostawcy internetu

W razie kłopotów z dostępem do internetu czy zawyżonego rachunku telefonicznego możemy domagać się wyjaśnień, a nawet odszkodowania.

Publikacja: 11.04.2014 08:56

Klient ma prawo złożyć reklamację. Przysługuje ona w razie niedotrzymania z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu zawarcia umowy czy niedotrzymania – z winy dostawcy usług – określonego w umowie terminu rozpoczęcia ich świadczenia.

Reklamować wolno również nieprawidłowe obliczenie należności za usługi, a także niewłaściwe bądź nienależyte wykonanie samej usługi.

O czym lepiej ?nie zapominać

Reklamację możemy przygotować na piśmie lub przekazać ją telefonicznie albo ustnie do protokołu. Możemy zrobić to w każdej jednostce obsługującej użytkowników danego dostawcy usług.

30 dni od złożenia reklamacji ma dostawca usług na to, by się nią zająć

Zadbajmy o to, aby poza naszymi danymi (imię, nazwisko, adres) podać dokładne określenie przedmiotu reklamacji i reklamowanego okresu.

Musimy też przedstawić okoliczności uzasadniające reklamację. Gdy zatem nie zgadzamy się np. z kwotą do zapłaty na ostatniej fakturze za telefon, poprośmy najpierw o billingi i dopiero – gdy na ich podstawie jesteśmy pewni swoich racji – zgłośmy żądanie. Jeśli domagamy się zwrotu pieniędzy, podajmy numer konta bankowego, na który mają być przekazane, lub zamieśćmy w naszej reklamacji wniosek o zaliczenie ich na poczet przyszłych należności.

Jeśli reklamację składamy na piśmie, koniecznie ją podpiszmy. Gdy się okaże, że pominiemy jakiś szczegół, dostawca usług – o ile uzna to za konieczne dla prawidłowego rozpatrzenia reklamacji – wezwie nas do jej uzupełnienia, wyznaczając nam w tym celu stosowny termin (nie krótszy jednak niż siedem dni).

Obowiązują terminy

Z reklamacją nie można też czekać w nieskończoność. Wolno ją wnieść w ciągu 12 miesięcy. Termin ten liczy się od końca okresu rozliczeniowego, którego ona dotyczy.

Dostawca usług powinien się zająć naszą reklamacją w ciągu 30 dni od jej złożenia. W tym czasie powinniśmy otrzymać odpowiedź. Powinno z niej wynikać, jakie rozstrzygnięcie zapadło (uznanie naszych żądań bądź odmowa) i jakiej formy zadośćuczynienia możemy się spodziewać (zwrot pieniędzy, odszkodowanie itp.). Jeśli przed przygotowaniem reklamacji klient zażądał billingu rozmów i reklamacja została uwzględniona, należy się mu zwrot opłaty, jaką musiał w związku z tym uiścić.

Jeśli dostawca usług nie rozpatrzy reklamacji we wspomnianym terminie, przyjmuje się, że została uwzględniona. Pamiętajmy jednak, aby do tych 30 dni nie wliczać czasu, jaki był potrzebny np. na uzupełnienie naszej reklamacji. Wtedy termin na jej rozpatrzenie liczy się od momentu uzupełnienia.

Grożą odsetki

Pamiętajmy też, że jeśli kwestionujemy np. tylko część rachunku za telefon, to zapłaćmy koniecznie za tę, którą akceptujemy. W przeciwnym razie narażamy się na   zapłacenie odsetek (dostawca może je nam naliczyć za okres spóźnienia).

Zasady składania reklamacji określa rozporządzenie ministra infrastruktury z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej.

Za przerwę w usłudze rekompensata

Przepisy prawa telekomunikacyjnego mówią, że za przerwy w świadczeniu usług  operator ponosi odpowiedzialność finansową. Nie zawsze jednak. Nie odpowiada, gdy usługa nie została wykonana lub była wykonana niewłaściwie, ale bez jego winy (czyli gdy np. nie było dostępu do internetu na skutek powodzi). W pozostałych przypadkach abonentowi przysługuje zwrot 1/30 opłaty abonamentowej za każdy dzień, w którym nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi trwająca dłużej niż 12 godzin. Gdy w umowach lub regulaminach świadczenia usług znajdują się inne zapisy, mogą być uznane za niedozwolone klauzule.

Klient ma prawo złożyć reklamację. Przysługuje ona w razie niedotrzymania z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu zawarcia umowy czy niedotrzymania – z winy dostawcy usług – określonego w umowie terminu rozpoczęcia ich świadczenia.

Reklamować wolno również nieprawidłowe obliczenie należności za usługi, a także niewłaściwe bądź nienależyte wykonanie samej usługi.

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów