Reklama

Kolędy i pastorałki w komunikacji marketingowej, to powszechna praktyka

Reklamy TV sieci Carrefour z użyciem linii melodycznej "Przybieżeli do Betlejem" nie deprecjonowały w żaden sposób ani kolędy, ani tym bardziej treści religijnych.

Publikacja: 02.05.2014 18:19

Kolędy i pastorałki w komunikacji marketingowej, to powszechna praktyka

Kolędy i pastorałki w komunikacji marketingowej, to powszechna praktyka

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, rozpatrującej skargę konsumenta przeciwko spółce Carrefour Polska, która dotyczyła reklamy promującej niskie ceny czekolady oraz schabu bez kości dostępnych w specjalnej ofercie przedświątecznej. Jako podkład muzyczny wykorzystano dźwięk liturgicznej pieśni kościelnej "Przybieżeli do Betlejem".

Skarżący w złożonej skardze podniósł, że jest to skandaliczna formy wykorzystania muzyki religijnej pieśni kościelnej (sygn. akt: K/160/13).

- Zestawienie kolędy rzekomo wydobywanej z czytników kodów kreskowych sieci Carrefour połączonej z promocją czekolady i schabu bez kości stanowi rażące naruszenie i obrażanie uczuć religijnych - stwierdził konsument.

Z uwagi na to, iż reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na przekonania religijne, arbiter-referent wniósł o uznanie spotu TV za sprzeczny z Kodeksem Etyki Reklamy. Powołał się przy tym na treść art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji ustanawiającym zakaz naruszania w audycjach uczuć religijnych odbiorców.

Powszechna praktyka

Spółka Carrefour Polska w pisemnej odpowiedzi na skargę wskazała, że według jej oceny reklama specjalnej oferty przedświątecznej została przygotowana w sposób staranny, a użyta w niej melodia „Przybieżeli do Betlejem'' została przedstawiona w sposób, który mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, a przede wszystkim nie godzi w uczucia religijne.

Reklama
Reklama

Zdaniem spółki użycie kolęd i pastorałek w komunikacji marketingowej, jako powszechna obecnie praktyka, wpisało się w świadomość społeczną i nie można uznać, iż stanowi treść dyskryminującą ze względu na przekonania religijne, zwłaszcza, że w reklamie użyto jedynie melodii kolędy.

- Posłużenie się melodią, kojarzoną ze Świętami Bożego Narodzenia, służyło li tylko podkreśleniu, iż oferta ma charakter przedświąteczny, a reklamowane produkty zostały pokazane w oddzieleniu od tej melodii - argumentowała sieć Carrefour.

Nie było tekstu, nie było naruszenia

Pogląd spółki podzielił również zespół orzekający, który nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia dobrych obyczajów, braku odpowiedzialności społecznej oraz zasad  nieuczciwej konkurencji (uchwała nr ZO 25/14).

Zdaniem składu orzekającego, przedmiotowa reklama nie używając tekstu kolędy "Przybieżeli do Betlejem", nie wprowadzała treści religijnych do jej przekazu, a jedynie nawiązywała do linii melodycznej, nie deprecjonując w żaden sposób ani tej kolędy, ani tym bardziej treści religijnych zawartych w warstwie słownej tego utworu.

- Współcześnie kolędy są często wykorzystywane w reklamach i nie zawsze są one wykonywane klasycznie - zaznaczył zespół orzekający w uchwale z 11 marca br.

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, rozpatrującej skargę konsumenta przeciwko spółce Carrefour Polska, która dotyczyła reklamy promującej niskie ceny czekolady oraz schabu bez kości dostępnych w specjalnej ofercie przedświątecznej. Jako podkład muzyczny wykorzystano dźwięk liturgicznej pieśni kościelnej "Przybieżeli do Betlejem".

Skarżący w złożonej skardze podniósł, że jest to skandaliczna formy wykorzystania muzyki religijnej pieśni kościelnej (sygn. akt: K/160/13).

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama