Reklama
Rozwiń
Reklama

Kolędy i pastorałki w komunikacji marketingowej, to powszechna praktyka

Reklamy TV sieci Carrefour z użyciem linii melodycznej "Przybieżeli do Betlejem" nie deprecjonowały w żaden sposób ani kolędy, ani tym bardziej treści religijnych.

Publikacja: 02.05.2014 18:19

Kolędy i pastorałki w komunikacji marketingowej, to powszechna praktyka

Kolędy i pastorałki w komunikacji marketingowej, to powszechna praktyka

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, rozpatrującej skargę konsumenta przeciwko spółce Carrefour Polska, która dotyczyła reklamy promującej niskie ceny czekolady oraz schabu bez kości dostępnych w specjalnej ofercie przedświątecznej. Jako podkład muzyczny wykorzystano dźwięk liturgicznej pieśni kościelnej "Przybieżeli do Betlejem".

Skarżący w złożonej skardze podniósł, że jest to skandaliczna formy wykorzystania muzyki religijnej pieśni kościelnej (sygn. akt: K/160/13).

- Zestawienie kolędy rzekomo wydobywanej z czytników kodów kreskowych sieci Carrefour połączonej z promocją czekolady i schabu bez kości stanowi rażące naruszenie i obrażanie uczuć religijnych - stwierdził konsument.

Z uwagi na to, iż reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na przekonania religijne, arbiter-referent wniósł o uznanie spotu TV za sprzeczny z Kodeksem Etyki Reklamy. Powołał się przy tym na treść art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji ustanawiającym zakaz naruszania w audycjach uczuć religijnych odbiorców.

Powszechna praktyka

Spółka Carrefour Polska w pisemnej odpowiedzi na skargę wskazała, że według jej oceny reklama specjalnej oferty przedświątecznej została przygotowana w sposób staranny, a użyta w niej melodia „Przybieżeli do Betlejem'' została przedstawiona w sposób, który mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, a przede wszystkim nie godzi w uczucia religijne.

Reklama
Reklama

Zdaniem spółki użycie kolęd i pastorałek w komunikacji marketingowej, jako powszechna obecnie praktyka, wpisało się w świadomość społeczną i nie można uznać, iż stanowi treść dyskryminującą ze względu na przekonania religijne, zwłaszcza, że w reklamie użyto jedynie melodii kolędy.

- Posłużenie się melodią, kojarzoną ze Świętami Bożego Narodzenia, służyło li tylko podkreśleniu, iż oferta ma charakter przedświąteczny, a reklamowane produkty zostały pokazane w oddzieleniu od tej melodii - argumentowała sieć Carrefour.

Nie było tekstu, nie było naruszenia

Pogląd spółki podzielił również zespół orzekający, który nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia dobrych obyczajów, braku odpowiedzialności społecznej oraz zasad  nieuczciwej konkurencji (uchwała nr ZO 25/14).

Zdaniem składu orzekającego, przedmiotowa reklama nie używając tekstu kolędy "Przybieżeli do Betlejem", nie wprowadzała treści religijnych do jej przekazu, a jedynie nawiązywała do linii melodycznej, nie deprecjonując w żaden sposób ani tej kolędy, ani tym bardziej treści religijnych zawartych w warstwie słownej tego utworu.

- Współcześnie kolędy są często wykorzystywane w reklamach i nie zawsze są one wykonywane klasycznie - zaznaczył zespół orzekający w uchwale z 11 marca br.

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, rozpatrującej skargę konsumenta przeciwko spółce Carrefour Polska, która dotyczyła reklamy promującej niskie ceny czekolady oraz schabu bez kości dostępnych w specjalnej ofercie przedświątecznej. Jako podkład muzyczny wykorzystano dźwięk liturgicznej pieśni kościelnej "Przybieżeli do Betlejem".

Skarżący w złożonej skardze podniósł, że jest to skandaliczna formy wykorzystania muzyki religijnej pieśni kościelnej (sygn. akt: K/160/13).

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama