To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, rozpatrującej skargę konsumenta przeciwko spółce Carrefour Polska, która dotyczyła reklamy promującej niskie ceny czekolady oraz schabu bez kości dostępnych w specjalnej ofercie przedświątecznej. Jako podkład muzyczny wykorzystano dźwięk liturgicznej pieśni kościelnej "Przybieżeli do Betlejem".
Skarżący w złożonej skardze podniósł, że jest to skandaliczna formy wykorzystania muzyki religijnej pieśni kościelnej (sygn. akt: K/160/13).
- Zestawienie kolędy rzekomo wydobywanej z czytników kodów kreskowych sieci Carrefour połączonej z promocją czekolady i schabu bez kości stanowi rażące naruszenie i obrażanie uczuć religijnych - stwierdził konsument.
Z uwagi na to, iż reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na przekonania religijne, arbiter-referent wniósł o uznanie spotu TV za sprzeczny z Kodeksem Etyki Reklamy. Powołał się przy tym na treść art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji ustanawiającym zakaz naruszania w audycjach uczuć religijnych odbiorców.
Powszechna praktyka
Spółka Carrefour Polska w pisemnej odpowiedzi na skargę wskazała, że według jej oceny reklama specjalnej oferty przedświątecznej została przygotowana w sposób staranny, a użyta w niej melodia „Przybieżeli do Betlejem'' została przedstawiona w sposób, który mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, a przede wszystkim nie godzi w uczucia religijne.