Umowy telekomunikacyjne: na co powinni uważać konsumenci

Abonenci, a zwłaszcza osoby starsze cyklicznie kierują do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wnioski o interwencję, których powodem są nieetyczne działania przedstawicieli dostawców usług telekomunikacyjnych.

Publikacja: 05.05.2014 15:30

Konsument ma prawo przeczytać umowę przed jej zawarciem

Konsument ma prawo przeczytać umowę przed jej zawarciem

Foto: www.sxc.hu

Scenariusz zazwyczaj jest podobny - abonent nie do końca świadomie zgadza się na zmianę zakresu usług lub na zmianę operatora - a w efekcie zamiast obiecanej promocji otrzymuje wyższe rachunki. Niestety, o tym, że dokonał niekorzystnej dla siebie zmiany dowiaduje się przeważnie dopiero po kolejnym okresie rozliczeniowym - kiedy jest już za późno na bezpłatne wycofanie się z nowej i „lepszej" umowy.

Ufaj, ale sprawdzaj

Urząd Komunikacji Elektronicznej w celu przeciwdziałania nieuczciwym praktykom kontynuuje zainicjowaną w grudniu 2012 roku ogólnopolską kampanię informacyjną „Ufaj, ale sprawdzaj". Kampania skierowana jest zwłaszcza do konsumentów powyżej 50 roku życia, a jej założenia to zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw w kontaktach z przedstawicielami handlowymi oraz wyczulenie na nieuczciwe działania marketingowe.

Od grudnia 2012 roku odbyło się blisko 40 spotkań w ramach akcji UKE

W ramach kampanii na terenie całego kraju cyklicznie odbywają się spotkania informacyjne, prowadzone przez ekspertów UKE. Podczas najbliższych spotkań dowiedzą się m.in. jakie nieuczciwe praktyki marketingowe stosują reprezentanci firm telekomunikacyjnych w celu nakłonienia abonentów do zmiany umowy z dotychczasowym operatorem, jakich środków ostrożności należy przestrzegać podczas rozmów z przedstawicielami handlowymi oraz co zrobić, kiedy umowa została zmieniona wbrew naszej woli.

Gdzie i kiedy?

W najbliższym czasie specjaliści z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE będą szkolić mieszkańców Dolnego Śląska jak zawierać umowy konsumenckie w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Harmonogram najbliższych spotkań konsumenckich:

8 maj – Legnica Szkolne Schronisko Młodzieżowe, ul. Jordana 17 godz.12.00

9 maj – Wałbrzych Urząd Miasta, ul. Kopernika 2 godz.11.00

UKE radzi:

Podczas rozmowy z przedstawicielem handlowym:

Urząd prosi o kontakt konsumentów w sprawie podejrzeń o stosowanie nieuczciwych praktyk przez dostawców usług telekomunikacyjnych. W tym celu z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE można się komunikować za pośrednictwem infolinii 801 900 853, pod numerem telefonu 22 22 534 91 74 (pon.-pt. w godzinach 8.15 – 16.15) lub używając formularza na stronie www.uke.gov.pl/formularz.

Scenariusz zazwyczaj jest podobny - abonent nie do końca świadomie zgadza się na zmianę zakresu usług lub na zmianę operatora - a w efekcie zamiast obiecanej promocji otrzymuje wyższe rachunki. Niestety, o tym, że dokonał niekorzystnej dla siebie zmiany dowiaduje się przeważnie dopiero po kolejnym okresie rozliczeniowym - kiedy jest już za późno na bezpłatne wycofanie się z nowej i „lepszej" umowy.

Ufaj, ale sprawdzaj

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo