Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w niedawnej uchwale, której przedmiotem była reklama internetowa bielizny marki Triumph, prezentowana na głównej stronie Allegro (uchwała nr ZO 31/14).
Ze skargą wystąpiła konsumentka. Jej zdaniem reklama ukazująca kobietę z wyeksponowanym prawie nagim biustem narusza zasady dobrych obyczajów i przesadnie wykorzystuje nagość (sygn. skargi K/167/13/01-02).
- Podczas wieczornego logowania na Allegro "zaatakowała" mnie strona główna. Jako użytkownik serwisu poczułam się urażona i zniesmaczona widokiem półnagiej kobiety. Tego typu oferty są nie tylko uwłaczające dla kobiet, ale także mężczyzn i dzieci korzystających z portalu Allegro. Uważam, że prezentowanie bielizny na półnagiej modelce w sposób, w jaki zostało to ukazane, godne jest portalu erotycznego, oferującego specyficzną kategorię usług, znacznie odbiegającego od portalu polegającego na kupnie i sprzedaży produktów. Modelka została ukazana w sposób przedmiotowy, seksistowski oraz poniżający. Ogólnopolski portal o gigantycznej liczbie użytkowników powinien mieć na uwadze fakt, że reklamy i oferty na nim prezentowane mogą także trafić do osób nieletnich a prezentowane zdjęcie w swoim przekazie spokojnie można zakwalifikować pod lekką pornografię. W moim odczuciu taki sposób na reklamę portalu powinien być opatrzony ikonką +18 oraz wymagać potwierdzenia swojego wieku przed wejściem na stronę - podniosła w skardze konsumentka.
W związku z powyższym arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Brak pornografii
W pisemnej odpowiedzi na skargę spółka Triumph International (Polska) poinformowała, iż nie jest zobowiązana do stosowania Kodeksu Etyki Reklamy, gdyż nie zobowiązała się dobrowolnie do jego przestrzegania.