Reklama

Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny Triumph było uzasadnione

Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny jest uzasadnione.

Publikacja: 07.05.2014 10:17

Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny Triumph było uzasadnione

Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny Triumph było uzasadnione

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w niedawnej uchwale, której przedmiotem była reklama internetowa bielizny marki Triumph, prezentowana na głównej stronie Allegro (uchwała nr ZO 31/14).

Ze skargą wystąpiła konsumentka. Jej zdaniem reklama ukazująca kobietę z wyeksponowanym prawie nagim biustem narusza zasady dobrych obyczajów i przesadnie wykorzystuje nagość (sygn. skargi K/167/13/01-02).

- Podczas wieczornego logowania na Allegro "zaatakowała" mnie strona główna. Jako użytkownik serwisu poczułam się urażona i zniesmaczona widokiem półnagiej kobiety. Tego typu oferty są nie tylko uwłaczające dla kobiet, ale także mężczyzn i dzieci korzystających z portalu Allegro. Uważam, że prezentowanie bielizny na półnagiej modelce w sposób, w jaki zostało to ukazane, godne jest portalu erotycznego, oferującego specyficzną kategorię usług, znacznie odbiegającego od portalu polegającego na kupnie i sprzedaży produktów. Modelka została ukazana w sposób przedmiotowy, seksistowski oraz poniżający. Ogólnopolski portal o gigantycznej liczbie użytkowników powinien mieć na uwadze fakt, że reklamy i oferty na nim prezentowane mogą także trafić do osób nieletnich a prezentowane zdjęcie w swoim przekazie spokojnie można zakwalifikować pod lekką pornografię. W moim odczuciu taki sposób na reklamę portalu powinien być opatrzony ikonką +18 oraz wymagać potwierdzenia swojego wieku przed wejściem na stronę - podniosła w skardze konsumentka.

W związku z powyższym arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Brak pornografii

W pisemnej odpowiedzi na skargę spółka Triumph International (Polska) poinformowała, iż nie jest zobowiązana do stosowania Kodeksu Etyki Reklamy, gdyż nie zobowiązała się dobrowolnie do jego przestrzegania.

Reklama
Reklama

- Jak wynika z treści skargi, kierowana jest ona przeciwko zarządcy portalu Allegro. Przedmiotowe postępowanie prowadzone jest więc w stosunku do niewłaściwego podmiotu - zauważyła spółka.

Dodała, że przedmiotowa reklama nie ma charakteru pornograficznego. Modelka przedstawiona na zdjęciu nie jest „półnaga". Nie została również ukazana „w sposób przedmiotowy, seksistowski oraz poniżający".

W odpowiedzi na stawiane zarzuty spółka Triumph powołała się na uchwałę Komisji z dnia 3 stycznia 2012 r. w analogicznej sprawie. Zespół Orzekający KER działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sprawie przeciwko Calz Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, dotyczącej bielizny Intimissimi, uznał, że reklama tego rodzaju nie narusza dobrych obyczajów i nie zawiera treści dyskryminujących (nr uchwały ZO 03/12, sygn. K/123/11/01-04).

Uzasadnione kobiece ciało

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

Jego zdaniem wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny było uzasadnione.

- Zaś sama reklama prowadzona była w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z przyjętymi normami - uznał skład orzekający.

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w niedawnej uchwale, której przedmiotem była reklama internetowa bielizny marki Triumph, prezentowana na głównej stronie Allegro (uchwała nr ZO 31/14).

Ze skargą wystąpiła konsumentka. Jej zdaniem reklama ukazująca kobietę z wyeksponowanym prawie nagim biustem narusza zasady dobrych obyczajów i przesadnie wykorzystuje nagość (sygn. skargi K/167/13/01-02).

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama