Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny Triumph było uzasadnione

Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny jest uzasadnione.

Publikacja: 07.05.2014 10:17

Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny Triumph było uzasadnione

Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny Triumph było uzasadnione

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w niedawnej uchwale, której przedmiotem była reklama internetowa bielizny marki Triumph, prezentowana na głównej stronie Allegro (uchwała nr ZO 31/14).

Ze skargą wystąpiła konsumentka. Jej zdaniem reklama ukazująca kobietę z wyeksponowanym prawie nagim biustem narusza zasady dobrych obyczajów i przesadnie wykorzystuje nagość (sygn. skargi K/167/13/01-02).

- Podczas wieczornego logowania na Allegro "zaatakowała" mnie strona główna. Jako użytkownik serwisu poczułam się urażona i zniesmaczona widokiem półnagiej kobiety. Tego typu oferty są nie tylko uwłaczające dla kobiet, ale także mężczyzn i dzieci korzystających z portalu Allegro. Uważam, że prezentowanie bielizny na półnagiej modelce w sposób, w jaki zostało to ukazane, godne jest portalu erotycznego, oferującego specyficzną kategorię usług, znacznie odbiegającego od portalu polegającego na kupnie i sprzedaży produktów. Modelka została ukazana w sposób przedmiotowy, seksistowski oraz poniżający. Ogólnopolski portal o gigantycznej liczbie użytkowników powinien mieć na uwadze fakt, że reklamy i oferty na nim prezentowane mogą także trafić do osób nieletnich a prezentowane zdjęcie w swoim przekazie spokojnie można zakwalifikować pod lekką pornografię. W moim odczuciu taki sposób na reklamę portalu powinien być opatrzony ikonką +18 oraz wymagać potwierdzenia swojego wieku przed wejściem na stronę - podniosła w skardze konsumentka.

W związku z powyższym arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Brak pornografii

W pisemnej odpowiedzi na skargę spółka Triumph International (Polska) poinformowała, iż nie jest zobowiązana do stosowania Kodeksu Etyki Reklamy, gdyż nie zobowiązała się dobrowolnie do jego przestrzegania.

- Jak wynika z treści skargi, kierowana jest ona przeciwko zarządcy portalu Allegro. Przedmiotowe postępowanie prowadzone jest więc w stosunku do niewłaściwego podmiotu - zauważyła spółka.

Dodała, że przedmiotowa reklama nie ma charakteru pornograficznego. Modelka przedstawiona na zdjęciu nie jest „półnaga". Nie została również ukazana „w sposób przedmiotowy, seksistowski oraz poniżający".

W odpowiedzi na stawiane zarzuty spółka Triumph powołała się na uchwałę Komisji z dnia 3 stycznia 2012 r. w analogicznej sprawie. Zespół Orzekający KER działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w sprawie przeciwko Calz Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, dotyczącej bielizny Intimissimi, uznał, że reklama tego rodzaju nie narusza dobrych obyczajów i nie zawiera treści dyskryminujących (nr uchwały ZO 03/12, sygn. K/123/11/01-04).

Uzasadnione kobiece ciało

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

Jego zdaniem wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny było uzasadnione.

- Zaś sama reklama prowadzona była w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z przyjętymi normami - uznał skład orzekający.

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w niedawnej uchwale, której przedmiotem była reklama internetowa bielizny marki Triumph, prezentowana na głównej stronie Allegro (uchwała nr ZO 31/14).

Ze skargą wystąpiła konsumentka. Jej zdaniem reklama ukazująca kobietę z wyeksponowanym prawie nagim biustem narusza zasady dobrych obyczajów i przesadnie wykorzystuje nagość (sygn. skargi K/167/13/01-02).

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo