Brakuje regulacji prawnych w zakresie parametrów jakościowych węgla oraz zasad jego sprzedaży odbiorcom indywidualnym. Problem ten wyszedł na jaw po analizie spraw prowadzonych w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich w Katowicach. Zdaniem zastępcy RPO Stanisława Trociuka, powoduje to wiele niekorzystnych skutków, zarówno z punktu widzenia obywateli, jak i interesu społecznego.

- Przede wszystkim odbiorca indywidualny nie ma informacji na temat pochodzenia, składu i jakości kupowanego węgla, co utrudnia dokonanie świadomego wyboru– twierdzi zastępca RPO i przypomina, że zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego sprzedawca dokonujący sprzedaży na terenie Polski ma obowiązek udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego.

Zdaniem Stanisława Trociuka, rezultatem sprzedaży odbiorcom indywidualnym węgla niskiej jakości jest także rosnące zagrożenie dla środowiska naturalnego.

Brak norm jakościowych węgla sprzedawanego konsumentom wpływa również negatywnie na krajowy rynek węgla, gdzie jedynym kryterium zakupu staje się cena. - To eliminuje z rynku producentów dobrej jakości paliwa, a konsekwencje takiego stanu negatywnie wpływają na cały sektor polskiego górnictwa węgla kamiennego – uważa RPO.

Zastępca Rzecznika zwrócił się do wiceprezesa Rady Ministrów i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego o rozważenie potrzeby znowelizowania obowiązujących przepisów w taki sposób, aby zapewnić ochronę praw konsumentów, a także ochronę środowiska naturalnego.