Reklama

TSUE w polskiej sprawie: wadliwy silnik zwalnia z odszkodowania za opóźniony lot

Ukryta wada konstrukcyjna silnika może zwolnić przewoźnika z odpowiedzialności za opóźniony lot - tak orzekł w czwartek Trybunał Sprawiedliwiości UE odpowiadając na pytania prejudycjalne Sądu Okręgowego w Warszawie.

Publikacja: 13.06.2024 12:01

TSUE w polskiej sprawie: wadliwy silnik zwalnia z odszkodowania za opóźniony lot

Foto: Adobe Stock

dgk

Sprawa dotyczy opóźnienia lotu z Krakowa do Chicago w lipcu 2018 r. Cztery dni przed lotem, tj. 28 czerwca 2018 r., w samolocie  ujawniono wadę konstrukcyjną silnika. Producent silników informował przewoźników lotniczych o ryzyku jej wystąpienia już w kwietniu 2018 r., nakładając szereg ograniczeń na korzystanie z samolotów. Po wykryciu wady konieczna była naprawa silnika. Pasażerowie wylecieli samolotem zastępczym, ale z ponadtrzygodzinnym opóźnieniem. I za to żądali rekompensaty.

Takie odszkodowanie przewidują przepisy rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Czytaj więcej

Sąd: ryzyko usterki w samolocie nie obciąża pasażerów

Ukryta wada to nadzwyczajna okoliczność 

Sąd Okręgowy w Warszawie rozpoznawał spór w wyniku apelacji strony powodowej.  Nie miał pewności, czy w świetle uniinych przepisów wykrycie wady konstrukcyjnej silnika, o której producent uprzednio informował, można uznać za nadzwyczajną okoliczność, zwalniającą przewoźnika z obowiązku zapłaty odszkodowania. Wyjaśnienia wymaga również, jakie racjonalne środki zapobiegawcze przewoźnik powinien podjąć w związku z wykryciem takiej wady — czy można od niego wymagać utrzymania w gotowości zastępczej floty statków powietrznych z załogą?

W dzisiejszym wyroku Trybunał przypomniał, że nadzwyczajnymi okolicznościami w rozumieniu rozporządzenia nr 261/2004 są zdarzenia, które z uwagi na swój charakter lub źródło nie wpisują się w ramy normalnej działalności przewoźnika lotniczego i pozostają poza zakresem jego skutecznej kontroli.

Reklama
Reklama

- Ujawnienie przez producenta ukrytej wady konstrukcyjnej obecnej we wszystkich silnikach danego typu, nie wpisuje się w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego. Taka ukryta wada pozostaje także poza jego kontrolą, co odróżnia ją od usterki technicznej lub awarii wykrywanej i naprawianej w ramach obowiązku zapewnienia obsługi technicznej i właściwego funkcjonowania samolotu — uznał TSUE.

Czytaj więcej

Odszkodowanie za opóźniony lot: Nie każda nagła usterka zwolni przewoźnika z zapłaty

Nie zawsze trzeba mieć flotę samolotów zastępczych

Jeśli zaś chodzi o środki, które przewoźnik powinien podjąć, aby uniknąć wystąpienia i skutków nadzwyczajnych okoliczności, Trybunał wyjaśnił, że należy je rozumieć w sposób elastyczny i zindywidualizowany w każdej konkretnej sytuacji. Ocena ta należy do sądu krajowego.

- Niemniej omawiane rozporządzenie nie zobowiązuje, w sposób ogólny i niezróżnicowany, do utrzymywania w gotowości zastępczej floty samolotów wraz załogami. W sytuacji takiej, jak ta w postępowaniu przed warszawskim sądem, należy wziąć pod uwagę wszystkie środki wdrożone przez przewoźnika w związku z wadą silnika – zarówno te podjęte na wypadek wystąpienia takiej nadzwyczajnej okoliczności, jak i te późniejsze, wdrożone po jej wystąpieniu — wskazał Trybunał UE.

Zaznaczył, że przy ocenie, czy utrzymywanie w gotowości zastępczej floty samolotów było w danym momencie technicznie i ekonomicznie wykonalne, sąd krajowy powinien brać pod uwagę możliwości  finansowe, materialne i ludzkie przewoźnika.  

sygn. akt C-411/23

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama