Skargi od klientów Banku Pekao S.A. oraz Pekao Banku Hipotecznego S.A. płyną do Biura Rzecznika, bo to on jest organem wspierającym klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Rzecznik przeanalizował skargi oraz działania obu banków i doszedł do wniosku, że mogło dojść do praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Skrócone wakacje kredytowe
W przypadku kredytobiorców, którzy zdecydowali się skorzystać z tzw. wakacji kredytowych, banki Pekao naliczają kolejną ratę będącą w całości ratą odsetkową. W efekcie wakacje kredytowe nie są w pełni korzystne, czyli nie jest realizowany cel ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom.
Czytaj więcej
Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał prezesowi Związku Banków Polskich informację o problemach, na które skarżyli się klienci banków w skargach kierowanych do Biura Rzecznika w 2022 r. Oprócz problemów z kredytami, obywatele sygnalizują też m.in. utrudnianie reklamacji oraz coraz mniejszą liczbę oddziałów i bankomatów.
Rzecznik podkreśla, że mechanizm naliczania raty będącej ratą w pełni odsetkową po skorzystaniu z wakacji nie jest klarowny. Na pytania Rzecznika banki te udzieliły wymijających odpowiedzi. Można z nich wywnioskować, że w ocenie kredytodawców pierwsza rata, przypadająca do zapłaty po skorzystaniu przez kredytobiorcę z wakacji kredytowych, może być pobierana wyłącznie jako odsetkowa, zaś pozostałe raty już jako kapitałowo-odsetkowe. Tymczasem z wniosków klientów kierowanych do banków wynika, że w niektórych przypadkach płacili oni raty wyłącznie odsetkowe przez kilka miesięcy (często przez 2-3 miesiące). Problem dotyczy przynajmniej kilku wniosków rozpatrywanych przez Rzecznika Finansowego.
- Działanie Banku jest nieprawidłowe, gdyż zgodnie z art. 73 ust. 11 ustawy o wakacjach kredytowych okres kredytowania przedłuża się o okres korzystania z wakacji kredytowych - wskazuje Rzecznik.