To efekt interwencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po otrzymaniu skargi jednego z ubezpieczonych.
W 2021 r. PZU Życie wypłaciło konsumentowi świadczenie z tytułu dodatkowego grupowego ubezpieczenia na wypadek leczenia szpitalnego Plus, ale odmówiło wypłaty dodatkowego świadczenia za pobyt na Oddziale Intensywnej Terapii (OIT)/Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii (OAIT). Po planowym zabiegu, wskutek powikłań oraz pojawienia się ostrego podwsierdziowego zawału serca, personel szpitala podłączył pacjenta do aparatury ratującej życie. Ponieważ pomoc była udzielana w ramach Pododdziału Intensywnej Opieki Kardiologicznej, a nie – tak jak to wskazano w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) – wyodrębnionego Oddziału Intensywnej Terapii, ubezpieczyciel nie stwierdził spełnienia przesłanek do wypłaty dodatkowej kwoty.
Prezes UOKiK wystąpił w sprawie sposobu definiowania pojęć OIT/ OAIT. Wskutek interwencji spółka zdecydowała o wprowadzaniu do nowych produktów takiej definicji OIT/ OAIT, w ramach której za oddział intensywnej terapii będzie uznawać również pododdziały oraz sale, które są wyodrębnione na oddziale szpitalnym w celu leczenia pacjentów wymagających intensywnej terapii oraz są wyposażone w sprzęt umożliwiający ciągłe monitorowanie podstawowych funkcji życiowych lub podjęcie czynności zastępczych niewydolnych narządów lub układów oraz zapewniają stały i bezpośredni nadzór lekarza i pielęgniarki.
- To korzystna zmiana dla konsumentów. Nie ma znaczenia, czy ich życie było ratowane na Oddziale Intensywnej Terapii, czy też w jego odpowiedniku działającym w ramach specjalistycznego oddziału, np. kardiologicznego. Ważne jest, aby pacjent jak najszybciej trafił do miejsca wyposażonego w sprzęt, który może uratować mu życie. Taka osoba nie może być wyłączona spod ochrony ubezpieczeniowej – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowo, analizując wątpliwości interpretacyjne zgłoszone przez Prezesa Urzędu, spółka rozpoczęła przegląd roszczeń zgłaszanych przez klientów od 1 stycznia 2020 r. i nieuwzględnionych z tytułu niespełnienia definicji OIT/OAIT. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Urzędu spółka postanowiła umożliwić konsumentom ponowne wystąpienie z roszczeniem.