Walentynki: upominek do zwrotu - co robić?

14 lutego, Dzień Świętego Walentego, coroczne święto zakochanych i okazja do obdarowania prezentem bliskiej osoby. Co robić, gdy walentynkowy prezent dotrze za późno albo okaże się wadliwy lub nietrafiony?

Publikacja: 13.02.2022 11:19

Walentynki: upominek do zwrotu - co robić?

Foto: Adobe Stock

Kilka walentynkowych porad dla konsumentów przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK.

Zwróć uwagę na terminy

Towar kupiony online powinien zostać dostarczony w terminie wskazanym przez sprzedawcę. Jeżeli sklep nie wskazuje terminu, maksymalny czas na dostarczenie zakupu wynosi 30 dni. W razie opóźnienia klient może wyznaczyć dodatkowy termin na wydanie towaru, a gdy on minie – odstąpić od umowy.

„Czas wysyłki 3 dni" – nie oznacza czasu dostarczenia! Sformułowanie jest często wykorzystywane przez pośredników oferujących produkty z Azji.

Na odstąpienie od umowy w przypadku zakupów online jest 14 dni od momentu otrzymania zamówienia. Niektórzy sprzedawcy dobrowolnie wydłużają ten 14-dniowy termin. Dnia otrzymania przesyłki nie bierze się pod uwagę licząc termin. Jeśli zatem przesyłka dotarła np. 10 lutego, to 11 lutego będzie pierwszym z 14 dni na odstąpienie od umowy. Termin liczymy według dni kalendarzowych, nie pomijając sobót, niedziel, dni wolnych od pracy.

Na odesłanie towaru konsumentowi przysługuje kolejne 14 dni od momentu zgłoszenia chęci odstąpienia od umowy. W sumie na wysłanie towaru mamy więc 28 dni. Z kolei sprzedawca powinien oddać pieniądze w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu. Może też wstrzymać się z tym do czasu otrzymania rzeczy albo dowodu jej wysłania.

Kupujący w sklepie stacjonarnym nie mają prawa do odstąpienia od umowy, chyba że sprzedawca dobrowolnie to umożliwia. I wielu sprzedawców daje konsumentom nawet do 30 dni na zastanowienie. Trzeba tylko zachować dowód zakupu.

Czytaj więcej

Randki w sieci - jak zerwać umowę z portalem randkowym i odzyskać pieniądze

Smartfon pomoże zabezpieczyć dowody

Jeżeli zamówiliśmy cenny produkt, warto nagrać np. smartfonem film z rozpakowywania przesyłki lub - jeżeli to możliwe - otworzyć paczkę przy kurierze. Do ECK wpływały skargi od konsumentów, którzy zamówili biżuterię, jednak po otwarciu opakowanie okazywało się puste. Nagranie może stanowić dowód w procesie ewentualnej reklamacji.

W przypadku dostarczenia uszkodzonego produktu – najlepiej jest spisać protokół z kurierem od razu przy dostawie. Jeżeli opakowanie nie nosiło śladów wskazujących na to, że przesłany towar mógłby być uszkodzony na spisanie protokołu jest 7 dni.

Jeśli przedmiot, który kupiliśmy jako prezent, nie pasuje lub nie spodobał się bliskiej osobie, zwracając go nagrajmy wideo z procesu pakowania. Konsumenci skarżyli się ECK, że po wysłaniu towaru nie dostawali zwrotu, ponieważ przesyłka, która dotarła do sprzedawcy, była pusta.

Dokonując zwrotów rzeczy kupionych online, należy zrobić to zgodnie z instrukcją sprzedawcy. Warto przy tym zwrócić uwagę na adres do zwrotów, bo nie zawsze adres siedziby firmy jest tożsamy z adresem, na który należy odesłać zwracany produkt. Czasami sprzedawcy zastrzegają też, że nie przyjmują zwrotu do paczkomatu.

Nie wszystko da się odesłać

Jeśli nie znamy gustu, rozmiarów, planów osoby, która ma być obdarowana, to lepiej nie kupować (nawet online) upominków, w przypadku których odstąpienie od umowy jest trudne.  Może tak być w przypadku tych artykułów i usług:

- produkt ze spersonalizowanym grawerem/nadrukiem – np. biżuteria z grawerem, koszulka/poduszka ze zdjęciem;

- bielizna – może nie podlegać zwrotowi ze względów higienicznych;

- perfumy – po zerwaniu folii i sprawdzeniu zapachu nie można ich zwrócić;

- gra – zapieczętowane nagrania audiowizualne po otwarciu nie podlegają zwrotowi;

- filmy i muzyka - po rozpakowaniu z oryginalnych, zapieczętowanych opakowań już nie mogą być zwrócone;

- rezerwacja w hotelu czy SPA – plany na romantyczny weekend łatwo może pokrzyżować Covid-19 czy nieoczekiwane zdarzenia. Przy zamawianiu noclegów warto więc rozważyć rezerwację z możliwością anulowania wyjazdu. Opcja ta jest zazwyczaj droższa, lecz za to np. w przypadku choroby może zabezpieczyć klienta przed utratą pieniędzy;

- bilet – niezależnie, czy kupujemy bilet na koncert, do kina, na pociąg czy samolot – tego typu usługi nie podlegają zwrotowi. Z części z nich można zrezygnować w oparciu o regulamin, lecz nie zawsze jest szansa na zwrot całych kosztów. Szczególnie w zakresie usług transportowych warto rozważyć zakup biletu w taryfie umożliwiającej bezpłatną zmianę biletu/rezygnację lub zakupić ubezpieczenie na wypadek rezygnacji. Kupując takie ubezpieczenie, trzeba koniecznie zapoznać się z jego warunkami.

Kilka walentynkowych porad dla konsumentów przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK.

Zwróć uwagę na terminy

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego