Sky Club i Aquamaris: odpowiedzialność przejmie Skarb Państwa

W tym roku przedawnią się roszczenia klientów Sky Club i Aquamaris – biur podróży, które zbankrutowały w 2012 r. Za to, że ich klienci nie odzyskali sum wpłaconych tytułem wycieczki, odpowiedzialność ponosi państwo.

Publikacja: 02.02.2017 06:54

Sky Club i Aquamaris: odpowiedzialność przejmie Skarb Państwa

Foto: 123RF

Turyści, którzy nie odzyskali pieniędzy po tym, jak organizator ich imprezy turystycznej ogłosił upadłość, mogą dochodzić odszkodowań w sądzie.

Zapadł kolejny wyrok potwierdzający, że Polska nie wdrożyła prawidłowo unijnego prawa, choć miała taki obowiązek. Dotyczył kobiety, która wykupiła wycieczkę do Tunezji. Miała się odbyć w sierpniu 2012 r. Ze względu na sytuację polityczną cel podróży zmieniono na Turcję. Ale i tam kobiecie nie było dane pojechać, bo jej biuro (Sky Club) ogłosiło bankructwo. Miało wprawdzie wykupioną gwarancję na wypadek niewypłacalności, ale turystka nie odzyskała całej wpłaconej ceny wycieczki.

Sąd Okręgowy w Warszawie przyznał jej odszkodowanie od Skarbu Państwa ze względu na niewdrożenie unijnej dyrektywy 90/314. W jej art. 7 ustanowiono bowiem zobowiązanie rezultatu, polegające na zapewnieniu konsumentowi skutecznej gwarancji zwrotu całości wpłaconych pieniędzy oraz powrotu do kraju. Gwarancja ta nie może podlegać ograniczeniu. A przepisy krajowe, które nie gwarantują w pełni tych praw uczestnikom imprez turystycznych, nie są właściwą transpozycją unijnych zobowiązań.

W rekordowym 2012 r., gdy upadło 15 biur, aż w trzech zabrakło środków na sprowadzenie turystów do kraju. Nie wspominając o zwrocie przedpłat klientom, którzy nie zdążyli wyjechać. Większość biur podróży wykupywało bowiem gwarancje na wypadek bankructwa na minimalnym wymaganym przez prawo poziomie. A takie zabezpieczenie nie wystarczało. A jak podkreślił sąd odwoławczy w wyroku zasądzającym odszkodowanie, Skarb Państwa nie mógł się zwolnić od odpowiedzialności, dając jedynie możliwość skorzystania z więcej niż jednej formy zabezpieczenia czy stosowania większego zabezpieczenia niż obowiązkowe.

Choć obecnie funkcjonuje już Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który stanowi dodatkowe i wygląda na to, że wystarczające zabezpieczenie, turyści, którzy ponieśli straty przed jego wprowadzeniem, wciąż mogą dochodzić odszkodowania od Skarbu Państwa. Niedługo przedawnią się jednak roszczenia części z nich – klientów Sky Club i Aquamaris.

– Zgodnie z kodeksem cywilnym roszczenia tego rodzaju przedawniają się z upływem trzech lat od dnia, w którym osoba dowiedziała się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia. W praktyce sądy przyjmują, że w sprawach bankructw biur podróży początkowy termin to dzień otrzymania przez poszkodowanego klienta informacji od marszałka lub gwaranta o wyczerpaniu sumy gwarancyjnej – mówi Piotr Cybula, radca prawny. I dodaje, że chociaż nasze państwo przez wiele lat zapewniało, że klienci mają odpowiednią ochronę, a unijna dyrektywa została wdrożona prawidłowo, a potem, że poszkodowani mogą dochodzić roszczenia wyłącznie od organizatora turystyki, to obecnie podnosi się zarzut przedawnienia.

Sygnatura akt: XXVII Ca 2543/16

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"