Uwaga na umowy wynajmu nowych smartfonów

UOKiK ostrzega: przed złożeniem zamówienia na nowy telefon trzeba dokładnie przeczytać regulamin.

Aktualizacja: 16.02.2021 10:27 Publikacja: 16.02.2021 07:24

Uwaga na umowy wynajmu nowych smartfonów

Foto: Adobe Stock

Konsumenci skarżą się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na praktyki niektórych firm oferujących sprzęt elektroniczny. Mają swoje siedziby w Wielkiej Brytanii i USA. Skargi odnoszą się do stosowania niedozwolonych postanowień umownych oraz możliwości wprowadzania w błąd co do charakteru zawieranej umowy – konkretnie wynajęcia sprzętu elektronicznego, a nie sprzedaży. Proceder ten najczęściej dotyczy telefonów.

– Uważajmy na podmioty, które wynajmują sprzęt, zamiast zawierać z nami umowę jego sprzedaży. UOKiK przeanalizuje regulaminy i zasady działania problematycznych sklepów internetowych – zapowiada Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Czytaj też: Przedsiębiorcy z prawami konsumenta od 1 stycznia 2021 r.

Zawierając umowę najmu, konsument stanie się właścicielem telefonu, dopiero gdy zdecyduje się go wykupić. Dlatego UOKiK sugeruje, by konsumenci dokładnie zapoznawali się z regulaminem przed złożeniem zamówienia. Czujność nabywcy powinny wzbudzić informacje o tym, że staje się np. „najemcą" telefonu lub płaci „czynsz", a nie że uiszcza cenę zakupu.

Adwokat Natalia Seweryn radzi, by nie bagatelizować sprawy.

– Jeśli konsument zawrze umowę najmu sprzętu elektronicznego, nie staje się jego właścicielem, tylko posiadaczem zależnym. Po zakończeniu umowy najmu wynajmujący zapewne zażąda jego zwrotu, wykupu lub złoży ofertę na przedłużenie najmu na kolejny okres. W skrajnych przypadkach może się nawet okazać, że taka umowa na podstawie regulaminu sklepu zostanie przedłużona bez jej wypowiedzenia, a czynsz najmu będzie nadal naliczany – mówi prawniczka.

I dodaje: – Oferty kierowane przez podmioty wskazane przez UOKiK mogą wydawać się bardzo atrakcyjne cenowo, a co za tym idzie, mogą uśpić czujność potencjalnego nabywcy. Choć taka oferta nie jest niezgodna z prawem, szczególnie że coraz częściej spotykamy się z umową najmu przy różnorakich ofertach na rynku, np. najem długoterminowy samochodów, ważne jest, by konsument był informowany w sposób niebudzący wątpliwości, z jaką umową ma do czynienia. Właśnie w tym tkwi problem, który dostrzegł UOKiK: w braku jednoznacznej informacji o warunkach oferty oraz w umieszczaniu w regulaminach sklepów niejasnych dla konsumenta warunków, które nie określają wprost, że zawierana umowa jest umową najmu, nie zaś sprzedaży.

UOKiK przypomina, że bezpłatną pomoc w tym zakresie można uzyskać od rzeczników konsumentów.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara