Reklama

Czy odbiorca może reklamować spóźnioną przesyłkę ze sklepu internetowego

W dobie zakupów przez internet odbiorcy trudno zareklamować spóźnioną przesyłkę. Prawo to przede wszystkim ma nadawca.

Aktualizacja: 05.01.2018 07:58 Publikacja: 05.01.2018 07:09

Czy odbiorca może reklamować spóźnioną przesyłkę ze sklepu internetowego

Foto: Adobe Stock

Czytelniczka „Rzeczpospolitej" z Warszawy zamówiła przez internet kosmetyk na prezent świąteczny. Firma wysłała go jej 10 grudnia, ale do dziś paczka nie nadeszła.

– W systemie śledzenia przesyłek figuruje jako „do doręczenia". Pytałam o nią na poczcie wielokrotnie, ale mówią mi tam, że jest gdzieś na sortowni. I dodają, że reklamacji złożyć nie mogę, bo takie prawo ma nadawca – mówi pani Marta. Wprawdzie otrzymała od firmy zwrot pieniędzy, ale prezentu jak nie było, tak nie ma, a święta minęły i sprawa jest nieaktualna.

Poczta Polska, InPost i inne firmy co roku w okresie przedświątecznym notują rekordy w liczbie przesyłek. Poczta szacuje ten wzrost na poziomie kilkudziesięciu procent w porównaniu z 2016 r. Polski rynek e-commerce jest wart od 36 do 40 mld zł i stale rośnie liczba osób kupujących w internecie.

– W przypadku zgłoszenia nienależytego wykonania usługi wyjaśniamy każdą sprawę indywidualnie – zapewnia Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej SA.

Rzecznik InPostu Wojciech Kądziołka mówi, że także jego firma przykłada należytą wagę do badania reklamacji. Z jej danych wynika, że przed świętami InPost dostarczył 10 mln przesyłek (przed rokiem było 6 mln), a odsetek reklamacji to 0,012 proc. – Może ją złożyć nadawca, bo to on jest stroną umowy z InPostem. Taka sytuacja wynika wprost z prawa pocztowego – podał.

Reklama
Reklama

Reklamację może złożyć nadawca, ale adresat także – jeżeli nadawca zrzeknie się tego prawa na jego rzecz lub też otrzyma przesyłkę, ale nie jest zadowolony z wykonania usługi – tak wynika z ustawy i rozporządzenia ministra infrastruktury. Na złożenie reklamacji jest 12 miesięcy od nadania przesyłki. Swoich praw można dochodzić przed sądem albo w pozasądowym trybie rozwiązywania sporów konsumenckich. W tym pierwszym trybie postępowanie prowadzi prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Takie postępowanie można wszcząć dopiero po zakończeniu ścieżki reklamacyjnej.

Czy adresat przesyłki, który jej nie otrzymał, a miał to być prezent świąteczny, może się sądzić z doręczycielem o ochronę dóbr osobistych? Teoretycznie tak, bo ich katalog nie ma charakteru zamkniętego i można sobie wyobrazić pozew o zepsucie świąt przez brak prezentu dla bliskiej osoby. Adwokat Aleksander Krysztofowicz ocenia, że ta droga nie gwarantuje powodzenia.

– Pozostawienie nadawcy przesyłki prawa do złożenia reklamacji u operatora pocztowego jest uzasadnione. To nadawca jest stroną stosunku prawnego z operatorem pocztowym i to zobowiązania wobec niego realizuje operator pocztowy, więc jest uzasadnione, by nadawca miał uprawnienie do egzekwowania tych zobowiązań. Ekspert przyznaje zarazem, że należałoby rozważyć, czy słuszne jest pozbawienie adresata uprawnień do reklamacji, jeśli nadawca nie zrzeknie się ich na rzecz odbiorcy. W szczególności biorąc pod uwagę skutki postępowań sądowych. Inicjatywa należy jednak do ustawodawcy.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: wojciech.tumidalski@rp.pl

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Nieruchomości
Zmiany w spółdzielniach mieszkaniowych. Kolejny zwrot ws. adwokatów i radców
Prawo w Polsce
Dramat warszawskich rodzin. Nawet miesiąc oczekiwania na pogrzeby bliskich
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama