ADR pomoże konsumentom i zagranicznym firmom rozwiązać spór

Powstaną przepisy, które pozwolą rozwiązywać bez udziału sądów transgraniczne spory między konsumentami a przedsiębiorcami.

Publikacja: 16.01.2013 07:38

Klient zagranicznego sklepu, który napotka opór przedsiębiorcy w uwzględnieniu roszczeń związanych np. z reklamacją towaru, uzyska pomoc od specjalnej instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów (ADR). Powstanie też specjalna platforma internetowa, która podpowie konsumentowi, jak i gdzie złożyć skargę. Nad zapewnieniem takiej pomocy pracuje Parlament Europejski i Rada.

Projektowane przepisy  nowej dyrektywy przewidują wprowadzenie rozwiązań, które np. na drodze mediacji pozwolą rozstrzygnąć spór między konsumentem a przedsiębiorcą. Państwa członkowskie będą musiały wyznaczyć wykwalifikowane jednostki ADR, które w tym pomogą. Dzięki temu konsument poniesie niższe koszty, niż gdyby skierował sprawę do sądu. W dodatku postępowanie przed ADR ma trwać do 90 dni. Nie będzie się więc ciągnąć latami w salach sądowych. Konsumentom w UE łatwiej będzie walczyć o swoje prawa.

– Dziś wiele takich sporów z zagranicznym przedsiębiorcą może utknąć w ślepej uliczce – przyznaje Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumentów. Dodaje, że projektowane rozwiązania spowodują, że sprawą zajmie się jednostka ADR.

Nie wiadomo, czy ADR  będą zupełnie nowe podmioty, czy powstaną z instytucji już istniejących na rynku. Jednostki te mają działać we wszystkich sektorach rynku z wyjątkiem służby zdrowia i szkolnictwa wyższego.

Piotr Stańczak tłumaczy, że w Polsce będzie musiał powstać np. ADR zajmujący się sprawami związanymi z turystyką czy usługami budowlanymi. W tych dziedzinach konsument jest dziś skazany na drogę sądową, np. gdy jego reklamacja nie zostanie uwzględniona.

Powstanie także platforma internetowa ODR. Ma pomagać w obsłudze sporów między konsumentami a przedsiębiorcami wynikających z transakcji internetowych. To rozwiązanie zostanie wprowadzone do europejskiego prawa w drodze rozporządzenia Rady Europejskiej.

– Każdy uzyska informacje, w jaki sposób najlepiej rozwiązać spór i gdzie się zgłosić w danym państwie ze swoimi roszczeniami – tłumaczy Piotr Stańczak.

Nowe przepisy mają być przyjęte w tym roku. Nie zamkną możliwości kierowania sporów na drogę sądową. Konsument nadal będzie mógł wybrać, w jaki sposób chce dochodzić swoich praw.

etap legislacyjny: prace w Radzie i Parlamencie UE

Klient zagranicznego sklepu, który napotka opór przedsiębiorcy w uwzględnieniu roszczeń związanych np. z reklamacją towaru, uzyska pomoc od specjalnej instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów (ADR). Powstanie też specjalna platforma internetowa, która podpowie konsumentowi, jak i gdzie złożyć skargę. Nad zapewnieniem takiej pomocy pracuje Parlament Europejski i Rada.

Projektowane przepisy  nowej dyrektywy przewidują wprowadzenie rozwiązań, które np. na drodze mediacji pozwolą rozstrzygnąć spór między konsumentem a przedsiębiorcą. Państwa członkowskie będą musiały wyznaczyć wykwalifikowane jednostki ADR, które w tym pomogą. Dzięki temu konsument poniesie niższe koszty, niż gdyby skierował sprawę do sądu. W dodatku postępowanie przed ADR ma trwać do 90 dni. Nie będzie się więc ciągnąć latami w salach sądowych. Konsumentom w UE łatwiej będzie walczyć o swoje prawa.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów