Reklama
Rozwiń

ADR pomoże konsumentom i zagranicznym firmom rozwiązać spór

Powstaną przepisy, które pozwolą rozwiązywać bez udziału sądów transgraniczne spory między konsumentami a przedsiębiorcami.

Publikacja: 16.01.2013 07:38

Klient zagranicznego sklepu, który napotka opór przedsiębiorcy w uwzględnieniu roszczeń związanych np. z reklamacją towaru, uzyska pomoc od specjalnej instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów (ADR). Powstanie też specjalna platforma internetowa, która podpowie konsumentowi, jak i gdzie złożyć skargę. Nad zapewnieniem takiej pomocy pracuje Parlament Europejski i Rada.

Projektowane przepisy  nowej dyrektywy przewidują wprowadzenie rozwiązań, które np. na drodze mediacji pozwolą rozstrzygnąć spór między konsumentem a przedsiębiorcą. Państwa członkowskie będą musiały wyznaczyć wykwalifikowane jednostki ADR, które w tym pomogą. Dzięki temu konsument poniesie niższe koszty, niż gdyby skierował sprawę do sądu. W dodatku postępowanie przed ADR ma trwać do 90 dni. Nie będzie się więc ciągnąć latami w salach sądowych. Konsumentom w UE łatwiej będzie walczyć o swoje prawa.

– Dziś wiele takich sporów z zagranicznym przedsiębiorcą może utknąć w ślepej uliczce – przyznaje Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumentów. Dodaje, że projektowane rozwiązania spowodują, że sprawą zajmie się jednostka ADR.

Nie wiadomo, czy ADR  będą zupełnie nowe podmioty, czy powstaną z instytucji już istniejących na rynku. Jednostki te mają działać we wszystkich sektorach rynku z wyjątkiem służby zdrowia i szkolnictwa wyższego.

Piotr Stańczak tłumaczy, że w Polsce będzie musiał powstać np. ADR zajmujący się sprawami związanymi z turystyką czy usługami budowlanymi. W tych dziedzinach konsument jest dziś skazany na drogę sądową, np. gdy jego reklamacja nie zostanie uwzględniona.

Powstanie także platforma internetowa ODR. Ma pomagać w obsłudze sporów między konsumentami a przedsiębiorcami wynikających z transakcji internetowych. To rozwiązanie zostanie wprowadzone do europejskiego prawa w drodze rozporządzenia Rady Europejskiej.

– Każdy uzyska informacje, w jaki sposób najlepiej rozwiązać spór i gdzie się zgłosić w danym państwie ze swoimi roszczeniami – tłumaczy Piotr Stańczak.

Nowe przepisy mają być przyjęte w tym roku. Nie zamkną możliwości kierowania sporów na drogę sądową. Konsument nadal będzie mógł wybrać, w jaki sposób chce dochodzić swoich praw.

etap legislacyjny: prace w Radzie i Parlamencie UE

Klient zagranicznego sklepu, który napotka opór przedsiębiorcy w uwzględnieniu roszczeń związanych np. z reklamacją towaru, uzyska pomoc od specjalnej instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów (ADR). Powstanie też specjalna platforma internetowa, która podpowie konsumentowi, jak i gdzie złożyć skargę. Nad zapewnieniem takiej pomocy pracuje Parlament Europejski i Rada.

Projektowane przepisy  nowej dyrektywy przewidują wprowadzenie rozwiązań, które np. na drodze mediacji pozwolą rozstrzygnąć spór między konsumentem a przedsiębiorcą. Państwa członkowskie będą musiały wyznaczyć wykwalifikowane jednostki ADR, które w tym pomogą. Dzięki temu konsument poniesie niższe koszty, niż gdyby skierował sprawę do sądu. W dodatku postępowanie przed ADR ma trwać do 90 dni. Nie będzie się więc ciągnąć latami w salach sądowych. Konsumentom w UE łatwiej będzie walczyć o swoje prawa.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców