Reklama
Rozwiń
Reklama

Nigdy nie wolno lekceważyć żądań klienta

Sklep, nawet gdy uważa, że pretensje konsumenta są całkowicie niezasadne, nie może ich ignorować. Grożą za to poważne konsekwencje

Aktualizacja: 16.04.2009 07:09 Publikacja: 16.04.2009 06:20

Nigdy nie wolno lekceważyć żądań klienta

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację złożoną na podstawie przepisów o sprzedaży konsumenckiej. Dlaczego? Bo istnieje domniemanie, że milcząc, uznaje je za uzasadnione. Tak wynika z art. 8 ust. 1 i 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=78A54EA12AE23EB5108ED5F5B5CF605F?id=166809]ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link]. Przepisy te przewidują, że gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową (np. ma wady), to kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy, chyba że wymagałyby one nadmiernych kosztów. Jeśli sprzedawca, który otrzyma żądanie naprawy albo wymiany, nie ustosunkuje się do niego w terminie 14 dni, to domniemywa się, że uznaje je za uzasadnione. Bezczynność sklepu działa więc na jego niekorzyść. Dlatego warto na nie odpowiedzieć w sposób ustalony z klientem przy jego składaniu (listownie, telefonicznie, e-mailem). Niekoniecznie musi to być np. list polecony, choć jest to najlepszy dowód w ewentualnych sporach prawnych.

[srodtytul]Informacja musi dotrzeć[/srodtytul]

Problemem jest też dotrzymanie 14-dniowego terminu na odpowiedź. Zrobimy źle, jeśli wyślemy list polecony za potwierdzeniem odbioru ostatniego, 14. dnia od chwili złożenia reklamacji. Powinniśmy zrobić to znacznie szybciej. W ciągu 14 dni od złożenia reklamacji klient powinien mieć możliwość zapoznania się z odpowiedzią na nią. Innymi słowy, nasza wiadomość musi dotrzeć do adresata. To, czy się z nią zapozna, nie ma już znaczenia. Wystarczy, że listonosz ją dostarczył na czas lub pozostawił w skrzynce awizo o próbie dostarczenia przesyłki. Wynika to z ogólnej zasady sformułowanej w art. 61 kodeksu cywilnego. Przewiduje ona, że oświadczenie woli wobec innej osoby jest jej złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła się zapoznać z jego treścią.

[srodtytul]Obowiązują terminy[/srodtytul]

Sprzedawca powinien też pamiętać o kilku ustawowych terminach. Nie wolno ich lekceważyć, choć są korzystne dla sklepu. Na zgłoszenie niezgodności towaru z umową klient ma aż dwa lata. Jednak przez pierwsze sześć miesięcy obowiązuje domniemanie, że niezgodność towaru z umową istniała w momencie zakupu. Dlatego sklepy w okresie półrocznym starają się dokładnie odpowiadać na reklamacje klientów i odmowy ich uznania uzasadniać, zatrudniając nawet rzeczoznawców do oceny wad produktów. [b]Warto jednak wysoki standard reakcji na reklamacje zachować przez pełne dwa lata, bo brak odpowiedzi na żądania klienta działa na niekorzyść sklepu. [/b]Nawet prosta sprawa konsumencka może się okazać porażką sprzedawcy i będzie on zmuszony do wydania klientowi nowego sprzętu z powodu mało istotnej wady towaru.

Reklama
Reklama

Kupujący traci też uprawnienia do reklamacji, gdy nie zawiadomi o nich sprzedawcy przez dwa miesiące od ich wykrycia. Konsumentowi do dotrzymania terminu wystarczy jednak wysłane sklepowi w ciągu tych dwóch miesięcy zawiadomienia. Art. 61 kodeksu cywilnego wtedy nie obowiązuje. Sprzedawca powinien zwrócić uwagę na ten drobny niuans, gdyby chciał z takich formalnych powodów odrzucić reklamację kupującego.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Jeśli nie uzgodniliśmy z konsumentem jednoznacznie, w jaki sposób poinformujemy go o naszym zdaniu wobec jego żądań, powinniśmy wysłać mu list polecony za potwierdzeniem odbioru.[/ramka]

Sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację złożoną na podstawie przepisów o sprzedaży konsumenckiej. Dlaczego? Bo istnieje domniemanie, że milcząc, uznaje je za uzasadnione. Tak wynika z art. 8 ust. 1 i 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=78A54EA12AE23EB5108ED5F5B5CF605F?id=166809]ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link]. Przepisy te przewidują, że gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową (np. ma wady), to kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy, chyba że wymagałyby one nadmiernych kosztów. Jeśli sprzedawca, który otrzyma żądanie naprawy albo wymiany, nie ustosunkuje się do niego w terminie 14 dni, to domniemywa się, że uznaje je za uzasadnione. Bezczynność sklepu działa więc na jego niekorzyść. Dlatego warto na nie odpowiedzieć w sposób ustalony z klientem przy jego składaniu (listownie, telefonicznie, e-mailem). Niekoniecznie musi to być np. list polecony, choć jest to najlepszy dowód w ewentualnych sporach prawnych.

Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Reklama
Reklama