– Polska ustawa z 3 lipca 2002 r. – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=03225910AD7108DD50F214305930BB71?id=182064]Prawo lotnicze[/link] odwołuje się w art. 205a i 205b, w sprawach uprawnień konsumenta z tytułu opóźnienia lub odwołania lotu, do rozporządzenia wspólnotowego nr 261/2004/WE z 11 lutego 2004 r. Przepisy te przewidują w takich sytuacjach uprawnienie do otrzymania pomocy w postaci posiłków, napojów, dostępu do telefonu, poczty e-mail lub faksu, a nawet do zakwaterowania w hotelu i transportu między lotniskiem a hotelem. Określają także prawo pasażera do otrzymania pewnej kwoty jako formy odszkodowania za odwołanie lotu – tłumaczy dr Piotr Michał Kosmęda z LEXdirekt Widziewicz Szepietowski Kancelaria Radców Prawnych.
Pasażerom samolotów przysługują istotne uprawnienia odszkodowawcze w razie odwołania lub opóźnienia ich lotu. Oczywiście, nie jest tak, że za każde odwołanie lub opóźnienie lotu osoby, które mają bilet i rezerwację, mogą liczyć na rekompensatę.
Rozporządzenie oraz odwołujące się do niego orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej określają precyzyjnie, kiedy mimo odwołania lub opóźnienia lotu pasażerowi odszkodowanie nie przysługuje.
– Przede wszystkim jest tak wtedy, gdy przewoźnik może dowieść, że odwołanie lub opóźnienie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć – mówi prawnik.
[srodtytul]Ważne terminy[/srodtytul]