Skorzystają odbiorcy gazu

Arkadiusz Falecki - ekspert z departamentu paliwowo-energetycznego kancelarii Grynhoff Woźny Wspólnicy

Publikacja: 06.08.2010 04:42

Skorzystają odbiorcy gazu

Foto: www.sxc.hu

[b]Do kogo adresowane jest wchodzące w życie 6 sierpnia rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie warunków funkcjonowania systemu gazowego?[/b]

[b]Arkadiusz Falecki:[/b] Na to rozporządzenie branża czekała sześć lat. Poprzednie zostało wydane w zupełnie innym stanie prawnym i otoczeniu rynkowym, gdy branża miała inną strukturę. Nie uwzględniało instytucji i podmiotów, które dziś na rynku gazowym funkcjonują, a wówczas nie istniały. Tym bardziej nie dostrzegało nowych przedsiębiorstw, które mogą się pojawić w niedalekiej przyszłości. Chodzi np. o podmioty, które będą wydobywać gaz łupkowy, albo o operatora terminalu gazowego w Świnoujściu. Rozporządzenie trochę wyprzedza rzeczywistość. I to jest istotny jego walor. Przede wszystkim jest jednak adresowane do każdego z użytkowników rynku gazowego – zarówno małych, jak i dużych podmiotów. Dotyczy oczywiście też konsumentów – gospodarstw domowych, czyli najmniejszych odbiorców gazu.

[b]Konsumenci i przedsiębiorcy skarżą się na przedłużające się procedury wydawania warunków przyłączeń gazu. Czy nowe przepisy zmienią ten stan?[/b]

Rozporządzenie jasno precyzuje zasady wydawania warunków przyłączeń. Konsumenci gazu niezależnie od wielkości, czyli zarówno budujący domy jednorodzinne, jak i ogromne zakłady chemiczne zużywające dziesiątki tysięcy metrów sześciennych gazu ziemnego, będą wiedzieli, jak długo muszą czekać na warunki przyłączenia. I tak, przedsiębiorca energetyczny w zależności od grupy przyłączeniowej został zobowiązany do wydania warunków przyłączenia w ciągu 21, 45 albo 60 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.

[b]Dotychczas nie obowiązywały żadne terminy?[/b]

Nie było żadnych. Nikt nie był pewien, ile czasu zabierze mu czekanie na warunki przyłączenia, co opóźniało i podrażało inwestycje.

[b]A czy rozporządzenie przewiduje jakieś sankcje prawne za naruszenie tych terminów?[/b]

– Sankcja jest dotkliwa. Będzie możliwość postawienia przedsiębiorcy zarzutu nieprzestrzegania warunków rozporządzenia, czyli naruszenie prawa, a tym samym warunków koncesji. Wysokość możliwej kary pieniężnej w takiej sytuacji to 15 proc. przychodów.

[b]Jakie podstawowe obowiązki ma, w myśl rozporządzenia, operator systemu gazowego?[/b]

Operator systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego, do którego sieci przyłączony jest odbiorca, odpowiada za dostawę gazu. Podstawowym jego obowiązkiem jest świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji. Następnie całodobowe przyjmowanie od odbiorców zgłoszeń dotyczących awarii oraz zakłóceń w dostarczaniu paliw, jak też informowanie o zaplanowanej przerwie technicznej w dostawie. Poza tym musi niezwłocznie przystępować do usuwania wszelkich awarii. Jeżeli dochodzi do przerwy w dostawie gazu, to za ten okres operator nie ma prawa naliczać opłaty sieciowej. Rozporządzenie definiuje też obowiązki innych operatorów systemu, takie jak magazynowanie oraz skraplanie.

[b]Czy rozporządzenie będzie miało wpływ na zasady zmiany sprzedawcy gazu?[/b]

Tak, gdyż określa te zasady, czyli sposób prowadzenia obrotu gazowego. Wprawdzie możliwość zmiany sprzedawcy istnieje co do zasady od 1 lipca 2007 r., ale dotychczas brakowało ram prawnych ułatwiających takie procesy. Nowe przepisy definiują sekwencję zdarzeń, czyli precyzują, kto wypowiada umowę o dostarczanie gazu i zawiera kolejną oraz kiedy następuje odczyt gazomierza. Określenie trybu i procedury zmiany pomoże odbiorcom zmienić sprzedawcę, a sprzedawcom znaleźć nowych konsumentów gazu. Rozporządzenie ustala także kwestię własności liczników. To operator systemu ma obowiązek instalowania liczników na swój koszt dla odbiorców gazu grupy B (w tym gospodarstw domowych) przyłączonych do jego sieci.

[b]Jaki jest główny cel rozporządzenia? Czy wpłynie na zmiany cen gazu?[/b]

Przede wszystkim eliminuje ono niektóre bariery wejścia na rynek gazowy, czyli działa na rzecz wzrostu konkurencji. W praktyce oznacza to wzmocnienie praw konsumentów. Trudno dziś odpowiedzialnie powiedzieć, czy i kiedy rozporządzenie wpłynie na zmniejszenie cen gazu, ale na pewno wprowadzanie mechanizmów zdrowej konkurencji umożliwia utrzymanie cen na poziomie rynkowym. Bezpośrednimi beneficjentami rozporządzenia staną się zatem wszyscy odbiorcy gazu.

[i]—rozmawiał Jerzy Kowalski[/i]

[b]Do kogo adresowane jest wchodzące w życie 6 sierpnia rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie warunków funkcjonowania systemu gazowego?[/b]

[b]Arkadiusz Falecki:[/b] Na to rozporządzenie branża czekała sześć lat. Poprzednie zostało wydane w zupełnie innym stanie prawnym i otoczeniu rynkowym, gdy branża miała inną strukturę. Nie uwzględniało instytucji i podmiotów, które dziś na rynku gazowym funkcjonują, a wówczas nie istniały. Tym bardziej nie dostrzegało nowych przedsiębiorstw, które mogą się pojawić w niedalekiej przyszłości. Chodzi np. o podmioty, które będą wydobywać gaz łupkowy, albo o operatora terminalu gazowego w Świnoujściu. Rozporządzenie trochę wyprzedza rzeczywistość. I to jest istotny jego walor. Przede wszystkim jest jednak adresowane do każdego z użytkowników rynku gazowego – zarówno małych, jak i dużych podmiotów. Dotyczy oczywiście też konsumentów – gospodarstw domowych, czyli najmniejszych odbiorców gazu.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów