Turystyka - pewny powrót z wakacji

Od 17 września nie ma wątpliwości, że organizator wyjazdu ma obowiązek w razie swojej niewypłacalności pokryć koszty powrotu klienta z imprezy. Musi też zwrócić wpłacone pieniądze

Aktualizacja: 11.10.2010 04:35 Publikacja: 11.10.2010 03:00

Turystyka - pewny powrót z wakacji

Foto: Rzeczpospolita

Wszystko za sprawą [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=357653]zmiany przepisów ustawy o usługach turystycznych (DzU nr 106, poz. 672)[/link].

[srodtytul]Nowe obowiązki[/srodtytul]

Ze zmienionych przepisów wynika, że przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych jest obowiązany spełniać określone warunki.

Po pierwsze – i to jest najważniejsze – musi zapewnić klientom, na wypadek swojej niewypłacalności:

- pokrycie kosztów powrotu z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu,

- zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,

- zapewnić klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, przez:

a) zawarcie umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, lub

b) zawarcie umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, lub

c) przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi turystyczne jedynie na terenie kraju i złoży marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat na rachunek powierniczy.

[srodtytul]Gwarancja, ubezpieczenie i rachunek[/srodtytul]

Chodzi o to, że przedsiębiorca ma dwie możliwości. Albo postąpi tak jak dotychczas, czyli podpisze umowę ubezpieczenia lub gwarancji, albo – i to jest nowość – skorzysta z rachunku powierniczego. Polega to na tym, że klienci wpłacają pieniądze za imprezę turystyczną na taki rachunek przed rozpoczęciem wycieczki, a biuro pobiera z niego pieniądze za zrealizowanie umowy dopiero po zakończeniu imprezy.

Właściciele biur podróży muszą pamiętać, że [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9A57805B1105DC4ECC326CCA4F87FBE7?id=175244]ustawa o usługach turystycznych[/link] zobowiązuje ich do składania marszałkowi województwa oryginałów lub potwierdzonych odpisów kolejnych umów ubezpieczenia albo gwarancji nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej. Z obowiązku tego zwolnieni są przedsiębiorcy zaprzestający działalności gospodarczej, pod warunkiem że zawiadomią marszałka województwa o zaprzestaniu działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.

Warto pamiętać, że treść gwarancji lub umowy ubezpieczenia powinna obejmować upoważnienie dla marszałka województwa lub wskazanej przez niego jednostki do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju.

Marszałek województwa jest też uprawniony do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia, na zasadach określonych w treści tych umów.

[srodtytul]Za hotel – tak, za pogodę – nie[/srodtytul]

Organizator imprezy turystycznej ponosi odpowiedzialność względem klienta. Odpowie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych (chyba, że spowodowane było to wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta, osób trzecich czy siłą wyższą).

Jeśli zatem na miejscu okaże się, że hotel nie odpowiada tym standardom, o jakich zapewniało nas biuro, albo program wycieczki objazdowej jest inny niż ten, który proponowany był klientowi – biuro poniesie odpowiedzialność.

Klient nie może mieć jednak do niego pretensji o zmianę programu wycieczki, gdy np. okaże się, że program nie może być zrealizowany, bo np. miało miejsce trzęsienie ziemi, powódź itp. Biuro podróży nie poniesie też odpowiedzialności za złą pogodę.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pani Jolanta kupiła dwutygodniową wycieczkę do Tajlandii. Z umowy wynikało, że przez tydzień będzie to wycieczka objazdowa, a przez drugi tydzień klientka będzie przebywała w hotelu w jednej z nadmorskich miejscowości turystycznych. Po powrocie do kraju pani Jolanta złożyła reklamację.

Twierdziła, że biuro powinno zwrócić jej pieniądze, bo przez większą część pobytu zdarzały się ulewy trwające czasami nawet pięć godzin. Biuro nie poniesie jednak w tym wypadku odpowiedzialności. Pani Jolanta powinna była bowiem liczyć się z tym, że w tym okresie na obszarach tropikalnych mogą zdarzać się monsuny.[/ramka]

[srodtytul]Co w umowie[/srodtytul]

Przepisy pozwalają organizatorom imprez turystycznych na ograniczenie w umowach z klientami odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług w czasie imprezy do dwukrotności jej ceny – względem każdego klienta.

Organizator powinien zawrzeć z klientem umowę na piśmie. Nie może w niej zabraknąć m.in. określenia miejsca pobytu lub trasy wycieczki, czasu jej trwania i programu, ceny imprezy i sposobu zapłaty.

Umowa powinna również określać sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora, a także rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.

[ramka][b]Uwaga[/b]

Obowiązek posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczenia dotyczy całego okresu wykonywania działalności.[/ramka]

[ramka][b]Kiedy zgłosić reklamację i jak to zrobić [/b]

Klient ma prawo:

- zawiadomić – i to niezwłocznie – organizatora lub wykonawcę usługi o stwierdzonym wadliwym wykonaniu umowy

- złożyć reklamację – powinien w niej wskazać uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określić swoje żądanie.

Ma na to maksymalnie 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Jeśli organizator reklamacji nie uwzględni, musi to szczegółowo uzasadnić, wskazując przyczyny odmowy. [/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara