Dostawcy poinformują w prasie albo w internecie

Operator poinformuje abonentów o zmianie cen swoich usług w związku z podwyżką VAT na stronie internetowej lub w prasie

Publikacja: 29.12.2010 04:00

Dostawcy poinformują w prasie albo w internecie

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Dostawcy usług telekomunikacyjnych, czyli telefonicznych, internetowych, telewizji kablowej byli w kłopocie. W myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=84CC33C52437D6023CCE8F49C28AF51F?id=174502]prawa telekomunikacyjnego[/link] musieli informować na piśmie odbiorców o każdej zmianie warunków i cen. W związku z podwyżką VAT takich zawiadomień musieliby wysłać 35 mln. Wiązałoby to się ze znacznymi kosztami i obciążeniem poczty.

[srodtytul]Mniej powinności[/srodtytul]

Tak jednak nie będzie. Ustawodawca w ostatniej chwili znalazł rozwiązanie.

– W noweli do niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, czyli w ustawie zmieniającej wysokość VAT, znalazł się przepis wprowadzający do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=66C2263D39BE65BDFBD5D3500214A859?id=174502]prawa telekomunikacyjnego[/link] art. 61a, który przewiduje uproszczony sposób wykonywania obowiązków informacyjnych przez operatorów wobec abonentów. Mówi on, że gdy konieczność wprowadzenia zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych lub w cenniku usług telekomunikacyjnych, wynika wyłącznie ze zmiany stawki VAT stosowanej do usług telekomunikacyjnych, to dostawca wykonuje obowiązki informacyjne poprzez podanie informacji o zmianie do publicznej wiadomości – tłumaczy Wacław Knopkiewicz, radca prawny, wspólnik w kancelarii Grynhoff Woźny Wspólnicy.

Tak więc dostawca nie musi informować abonentów indywidualnie o zmianie w umowie bądź w cenniku wynikającej z nowej stawki VAT. Wystarczy, że wiadomość taką zamieści na swojej stronie internetowej czy w prasie.

[srodtytul]Ulga do zwrotu[/srodtytul]

– Ma on także obowiązek poinformowania o prawie wypowiedzenia umowy przez abonenta wówczas, gdy nie akceptuje on wprowadzanych zmian. Musi też powiadomić o przysługującym dostawcy usług telekomunikacyjnych roszczeniu odszkodowawczym, a także o konieczności zwrotu przez abonenta ulgi otrzymanej od dostawcy, gdyby skorzystał z prawa do wypowiedzenia umowy – dodaje Knopkiewicz.

Według prawnika nowy przepis przewiduje też, że [b]dostawca może podać do publicznej wiadomości informacje o zmianach z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed ich wprowadzeniem w życie.[/b] Będzie tak, gdy publikacja aktu prawnego, z którego wynika zmiana stawki VAT, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed wejściem w życie zmiany stawki VAT.

Górną granicą roszczenia dostawcy jest ulga przyznana abonentowi podczas zawierania umowy. Jest to kwota wyjściowa, którą pomniejsza się proporcjonalnie o wartość ulgi za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Przykładowo abonent podczas zawierania umowy otrzymuje w cenie telefonu ulgę w wysokości 1,2 tys. zł i zobowiązuje się nie rozwiązywać jej przez rok. Jeśli umowa zostanie rozwiązana po trzech miesiącach, czyli po jednej czwartej umówionego okresu, ulga pomniejszona będzie o jedną czwartą, czyli o 300 zł. Abonent zapłaci więc 900 zł.

[ramka]

[b]Marlena Wach - radca prawny w kancelarii Bird & Bird[/b]

Publikacja ustawy nastąpiła 17 grudnia, co oznacza, że termin na podanie do publicznej wiadomości informacji o zmianie warunków umowy określonych w regulaminie lub cenniku wynosi mniej niż miesiąc. Nowe stawki VAT wchodzą w życie 1 stycznia 2011 r.

Teoretycznie więc dostawca może poinformować o zmianie cen 31 grudnia. Wielu dostawców opublikowało już nowe ceny w Internecie.

Wprowadzony art. 61a stawia pod znakiem zapytania sensowność doręczania na piśmie abonentowi treści każdej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie i cenniku. Przyjęcie nowych stawek VAT wykazało, że niektóre obowiązki informacyjne dostawców są zbyt daleko idące i niewykonalne.[/ramka]

[ramka][i][b]Podstawa prawna: [/b]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=387476]ustawa z 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (DzU nr 238, poz. 1578)[/link][/i][/ramka]

Dostawcy usług telekomunikacyjnych, czyli telefonicznych, internetowych, telewizji kablowej byli w kłopocie. W myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=84CC33C52437D6023CCE8F49C28AF51F?id=174502]prawa telekomunikacyjnego[/link] musieli informować na piśmie odbiorców o każdej zmianie warunków i cen. W związku z podwyżką VAT takich zawiadomień musieliby wysłać 35 mln. Wiązałoby to się ze znacznymi kosztami i obciążeniem poczty.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów