UOKiK: Euro Bank miał zbyt dowolne zasady windykacji długów

Euro Bank z Wrocławia naruszył zbiorowe interesy konsumentów, gdyż nie określił we wzorcu umowy jak często może prowadzić windykację na koszt kredytobiorcy

Publikacja: 18.08.2011 13:54

UOKiK: Euro Bank miał zbyt dowolne zasady windykacji długów

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Podstawą wszczęcia postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów były skargi klientów Euro Banku dotyczące umów o kredyt konsolidacyjny oraz o prowadzenie konta dla osób fizycznych.

Wątpliwości UOKiK wzbudził brak precyzyjnych procedur w przypadku postępowania z klientami nieterminowo spłacającymi kredyt.

W toku postępowania Urząd ustalił, że Euro Bank stosował we wzorcu umownym niedozwolone postanowienie dopuszczające podejmowanie działań windykacyjnych na koszt klienta, bez jasnego wskazania jak często może je stosować.

Prezes UOKiK uznała, że brak określenia częstotliwości podejmowania przez bank określonych działań jest niezgodne z prawem i może skutkować ich nadużywaniem. Kredytodawca mógł dowolnie często wysyłać dłużnikowi  wezwania do zapłaty (15 zł) oraz pobierać opłaty za windykacyjne wizyty terenowe (110 zł). Jednocześnie nie dając konsumentowi okazji do podjęcia stosownych działań i narażając go na nadmierne koszty. Ponadto brak jasnych procedur windykacyjnych utrudniał konsumentowi ustalenie ostatecznej kwoty do zapłaty.

Prezes UOKiK uznała praktykę stosowaną przez spółkę za niezgodną z prawem i nakazała jej zaniechanie. Na Euro Bank została nałożona kara finansowa w wysokości 252 552 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.

UOKiK przypomina, że jeżeli konsument ma problem ze spłatą zadłużenia, powinien szybko poinformować o tym kredytodawcę, który może rozłożyć zobowiązanie na korzystniejsze raty, wydłużyć okres kredytowania lub umorzyć część odsetek i opłat.

Warto pamiętać, że nie jesteśmy pozbawieni praw również w przypadku, gdy firmy windykacyjne stosują wobec nas niezgodne z przepisami praktyki lub groźby. Tylko sąd może określić koszty postępowania egzekucyjnego i nakazać wyjawienie majątku. Co więcej - rzeczy należące do dłużnika może zająć tylko komornik. Firmy windykacyjne mogą jedynie prowadzić negocjacje między klientem, a kredytodawcą, któremu zalega ze spłatą zobowiązania.

Jeśli konsument dostanie korespondencję od firmy windykacyjnej powinien od razu skontaktować się usługodawcą finansowym, aby sprawdzić czy rzeczywiście zalega ze spłatą i jaka jest wysokość zobowiązania.

Warto również uzyskać informację, czy roszczenie kredytodawcy nie przedawniło się. Jeżeli tak, to przedsiębiorca nie będzie mógł dochodzić zapłaty należności.

Jak podaje UOKiK za raportem BIG InfoMonitora, niespłacane zadłużenie Polaków wzrosło od lutego 2010 roku o 68 proc. i obecnie wynosi około 28 mld zł. W ciągu dwóch lat liczba osób nieregulujących swoich zobowiązań terminowo zwiększyła się z 1,5 mln do 2 mln.

Podstawą wszczęcia postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów były skargi klientów Euro Banku dotyczące umów o kredyt konsolidacyjny oraz o prowadzenie konta dla osób fizycznych.

Wątpliwości UOKiK wzbudził brak precyzyjnych procedur w przypadku postępowania z klientami nieterminowo spłacającymi kredyt.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców