- świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
- dostarczania prasy,
- usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
Ponadto koniecznie trzeba zaznaczyć, że omawianej ustawy nie stosuje się do umów sprzedaży z licytacji. W żaden sposób nie będzie ona także wiązać stron, jeżeli zarówno sprzedającymi, jak i kupującymi są osoby fizyczne. Ma ona bowiem zastosowanie wyłącznie do relacji przedsiębiorca – osoba fizyczna (konsument).
Dlatego też umowy zawarte np. w wyniku licytacji na jednym z popularnych portali aukcyjnych, gdzie osoba fizyczna wystawiła na sprzedaż swoją rzecz, będą regulowane zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego (w zakresie, w jakim nie reguluje ich sama umowa). Sposób i termin dostawy, zapłaty i ewentualnego prawa do zwrotu towaru strony muszą wtedy wynegocjować samodzielnie.
Praktyczne poradniki
Więcej informacji o prawach konsumentów, w tym praktyczny poradnik, jak bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
O tym, jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą, informuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Opracowanie „Nie daj się oskubać w sieci” można pobrać ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prawo do odstąpienia przy wadliwości produktu
Prawa do odstąpienia od umowy w ciągu dziesięciu dni nie należy utożsamiać z uprawnieniami wynikającymi z wadliwości produktu. W tym wypadku odpowiedzialność przedsiębiorcy jest taka sama, niezależnie czy towar został kupiony w tradycyjnym czy w e-sklepie.
Kwestie reklamowania wadliwego produktu reguluje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.), która odnosi się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny).
Także ona ma więc zastosowanie wyłącznie do stosunków profesjonalista – konsument. Zgodnie z art. 8 tej ustawy, jeżeli towar jest niezgodny z umową (ma wady, nie działa, jest zepsuty, nie nadaje się do celów, do jakich powinien nadawać się produkt tego rodzaju, nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca, itp.), kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Warto podkreślić, że nieodpłatność naprawy lub wymiany oznacza, że sprzedający ma także obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego.
W szczególności chodzi tu o koszty demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego montażu i uruchomienia. Jeżeli naprawalub wymiana okażą się niemożliwe, np. z powodu braku części zamiennych czy podobnego produktu, nadmiernych kosztów, w tym także zbytniej uciążliwości dla konsumenta, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny lub wreszcie rozwiązania umowy.
Od umowy nie można jednak odstąpić, gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Innymi słowy prawo do odstąpienia od umowy jest uprawnieniem wyjątkowym i nie zawsze musi być uznane przez przedsiębiorcę. Najpierw ma on prawo przystąpić do naprawy produktu, następnie jego wymiany na nowy, podjęcia negocjacji w celu obniżenia ceny.
Dopiero wyczerpanie tych metod pozwala na ostateczny krok. Jak widać, jest to zupełnie inna regulacja niż przy umowach zawieranych na odległość, gdzie istnieje dziesięciodniowy termin na zwrot produktu (z opisanymi wyjątkami) bez potrzeby tłumaczenia się ze swojej decyzji i bez możliwości wniesienia sprzeciwu przez przedsiębiorcę.
Czytaj również:
Zobacz serwis:
Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Zakupy w Internecie