W wyroku wydanym w 2009 r. w sprawie Sturgeon (sygn. C- 402/07 i C-432/07), Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że w zakresie uprawnienia do odszkodowania pasażerów lotów opóźnionych można utożsamić z pasażerami odwołanych lotów, którzy zgodnie z prawem Unii, mogą otrzymać zryczałtowane odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 EUR.
Jednak, mimo wydanego wyroku, nadal nie ma przepisów wyraźnie stanowiących, że wspomniane uprawnienie dotyczy także pasażerów lotów opóźnionych.
Sąd okręgowy w Kolonii oraz Sąd Najwyższy Zjednoczonego Królestwa zwróciły się do Trybunału o potwierdzenie wykładni prawa Unii, dokonanej w 2009 r.
Pytania zostały wniesione w kontekście dwóch spraw. Pierwszą rozpatrywał sąd niemiecki, który stanął wobec konieczności rozstrzygnięcia sporu między przewoźnikiem lotniczym Lufthansa a jego pasażerami w przedmiocie opóźnienia lotu o ponad 24 godziny w stosunku do pierwotnie przewidzianej godziny przylotu (C-581/10). Natomiast w drugiej ze spraw przewoźnicy lotniczy TUI Travel, British Airways, easyJet Airline oraz Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych - IATA zaskarżyli do sądu Zjednoczonego Królestwa odmowę ze strony urzędu lotnictwa cywilnego dokonywania wykładni przepisów Unii w ten sposób, że zwalniają one przewoźników lotniczych z obowiązku wypłaty na rzecz pasażerów odszkodowania z tytułu opóźnienia lotów (C-629/10).
Rzecznik generalny Yves Bot w wydanej dzisiaj opinii zaproponował, by Trybunał potwierdził ostatecznie, że pasażerowie opóźnionych lotów mogą być uprawnieni do odszkodowania, na takich samych zasadach jak pasażerowie odwołanych lotów.