Reklama
Rozwiń

Konsumenci: Odszkodowanie za opóźniony lot jak za odwołany

Rzecznik generalny Yves Bot zaproponował, by Trybunał potwierdził, że uprawnieni do odszkodowania na takich samych zasadach mogą być zarówno pasażerowie opóźnionych jak odwołanych lotów

Aktualizacja: 15.05.2012 14:55 Publikacja: 15.05.2012 14:40

Konsumenci: Odszkodowanie za opóźniony lot jak za odwołany

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

W wyroku wydanym w 2009 r. w sprawie Sturgeon (sygn. C- 402/07 i C-432/07), Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że w zakresie uprawnienia do odszkodowania pasażerów lotów opóźnionych można utożsamić z pasażerami odwołanych lotów, którzy zgodnie z prawem Unii, mogą otrzymać zryczałtowane odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 EUR.

Jednak, mimo wydanego wyroku, nadal nie ma przepisów wyraźnie stanowiących, że wspomniane uprawnienie dotyczy także pasażerów lotów opóźnionych.

Sąd okręgowy w Kolonii oraz Sąd Najwyższy Zjednoczonego Królestwa zwróciły się do Trybunału o potwierdzenie wykładni prawa Unii, dokonanej w 2009 r.

Pytania zostały wniesione w kontekście dwóch spraw. Pierwszą rozpatrywał sąd niemiecki, który stanął wobec konieczności rozstrzygnięcia sporu między przewoźnikiem lotniczym Lufthansa a jego pasażerami w przedmiocie opóźnienia lotu o ponad 24 godziny w stosunku do pierwotnie przewidzianej godziny przylotu (C-581/10). Natomiast w drugiej ze spraw przewoźnicy lotniczy TUI Travel, British Airways, easyJet Airline oraz Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych - IATA zaskarżyli do sądu Zjednoczonego Królestwa odmowę ze strony urzędu lotnictwa cywilnego dokonywania wykładni przepisów Unii w ten sposób, że zwalniają one przewoźników lotniczych z obowiązku wypłaty na rzecz pasażerów odszkodowania z tytułu opóźnienia lotów (C-629/10).

Rzecznik generalny Yves Bot w wydanej dzisiaj opinii zaproponował, by Trybunał potwierdził ostatecznie, że pasażerowie opóźnionych lotów mogą być uprawnieni do odszkodowania, na takich samych zasadach jak pasażerowie odwołanych lotów.

- Bez względu na to, czy ich lot został odwołany czy też opóźniony, pasażerowie ponoszą analogiczną szkodę, polegającą na stracie czasu, a co za tym idzie znajdują się w sytuacjach porównywalnych - argumentował rzecznik.

Zatem, jeżeli pasażerowie przybędą do ich miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu, mogą wystąpić do niego o wypłatę zryczałtowanego odszkodowania.

Yves Bot podkreślił przy tym, iż przewoźnicy lotniczy nie są zobowiązani do wypłaty odszkodowania, jeżeli są w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

- W konsekwencji, nie należy także ograniczać w czasie skutków wyroku, który zapadnie w omawianych sprawach - zaznaczył Yves Bot.

W wyroku wydanym w 2009 r. w sprawie Sturgeon (sygn. C- 402/07 i C-432/07), Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że w zakresie uprawnienia do odszkodowania pasażerów lotów opóźnionych można utożsamić z pasażerami odwołanych lotów, którzy zgodnie z prawem Unii, mogą otrzymać zryczałtowane odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 EUR.

Jednak, mimo wydanego wyroku, nadal nie ma przepisów wyraźnie stanowiących, że wspomniane uprawnienie dotyczy także pasażerów lotów opóźnionych.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców