Reklama

Wypożyczalnie samochodów stosują niedozwolone postanowienia w umowach

Przedsiębiorcy przerzucają na klienta odpowiedzialność za stan techniczny bądź ubezpieczenie auta

Publikacja: 29.05.2012 02:44

Wypożyczalnie samochodów stosują niedozwolone postanowienia w umowach

Foto: www.sxc.hu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował wzorce umowne i regulaminy 20 wypożyczalni samochodów z całej Polski. Zakwestionował 128 postanowień u 18 z nich.

Wiele budzących wątpliwości zapisów dotyczyło bezwarunkowej odpowiedzialności najemcy za uszkodzenia, braki w wyposażeniu czy kradzież auta.

Konsument odpowiada za szkodę, nawet jeżeli nie miał wpływu na okoliczności jej powstania. Takie rozszerzenie jego odpowiedzialności może być nieuzasadnione. Także stosowanie kar umownych, np. 600 zł za utratę tablic rejestracyjnych, może być nadużyciem.

Przedsiębiorca powinien zadbać o należyte ubezpieczenie wynajmowanego samochodu. Zdarza się jednak, że próbuje przerzucić odpowiedzialność na klienta, jeżeli w trakcie najmu zdarzył się wypadek, a ubezpieczyciel odmawia wypłaty ubezpieczenia lub wypłata nie pokrywa całej szkody.

Część zakwestionowanych postanowień przewiduje bezwarunkową odpowiedzialność najemcy za szkody lub kradzież samochodu, jeżeli nie wykupi dodatkowego ubezpieczenia. Jest to swego rodzaju szantaż, który ma skłonić do wykupienia ubezpieczenia.

Reklama
Reklama

Połowa badanych przedsiębiorców stosowała postanowienia, które ograniczały lub wyłączały ich odpowiedzialność względem najemcy w razie np. awarii samochodu.

Przedsiębiorca, jako profesjonalista, powinien znać stan techniczny auta. Konsument nie może być pozbawiony możliwości zgłaszania roszczeń w stosunku do wynajmującego, jeśli np. nie zgłosi reklamacji dotyczących stanu technicznego auta w chwili wynajmu.

Jeżeli najemca zdecyduje się wcześniej oddać samochód, przedsiębiorca powinien zwrócić mu część uiszczonej opłaty za niewykorzystany czas wynajmu auta. Niektóre wypożyczalnie zastrzegały sobie prawo do zatrzymania pobranej kwoty w razie zwrotu pojazdu przed terminem.

Zakwestionowano także postanowienia przewidujące przepadek zaliczki w razie odwołania rezerwacji.

Przedsiębiorca nie może nakładać na konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności. Takie obowiązki, jak uzyskanie danych wszystkich uczestników i świadków wypadku albo numeru polisy ubezpieczeniowej kierowcy drugiego pojazdu uczestniczącego w kolizji, mogą się okazać niewykonalne.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował wzorce umowne i regulaminy 20 wypożyczalni samochodów z całej Polski. Zakwestionował 128 postanowień u 18 z nich.

Wiele budzących wątpliwości zapisów dotyczyło bezwarunkowej odpowiedzialności najemcy za uszkodzenia, braki w wyposażeniu czy kradzież auta.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama