Detusan w Radiu Zet w zgodzie z dobrymi obyczajami

Ważny jest wyłącznie przekaz reklamowy, a nie działalność konkretnego lekarza w zakresie zgodności z zasadami etyki lekarskiej.

Publikacja: 14.04.2014 12:53

Reklama syropu Detusan w Radiu Zet jest zgodna z dobrymi obyczajami

Reklama syropu Detusan w Radiu Zet jest zgodna z dobrymi obyczajami

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy, która rozpatrywała skargę konsumenta przeciwko spółce Aflofarm Farmacja Polska z siedzibą w Pabianicach. Przedmiotem skargi była reklama radiowa syropu Detusan, emitowana w Radiu Zet.

W reklamie pacjentom-palaczom lekarz zaleca na kaszel syrop Detusan i tym samym rozwiązuje ich problem.

Zdaniem konsumenta stanowisko prezentowane przez lekarza jest społecznie szkodliwe.

- Promowanie leku, który "doskonale tłumi kaszel palacza" i w ten sposób rozwiązuje ich problem jest niebezpieczne w stosunku do osób, u których taki objaw występuje, wręcz zagraża ich życiu. Kaszel u palaczy może być pierwszym objawem pojawiającego się rozrostu nowotworowego. Maskowanie tego objawu lekami przewciwkaszlowymi może spowodować opóźnioną wizytę u lekarza, a co za tym idzie opóźnienie diagnostyki, a w efekcie może przekreślać szanse pacjenta na podjęcie leczenia i jego przeżycie - podnosi w skardze skarżący.

Nie wszystko da się ująć w radiu

Spółka nie zgodziła się ze stawianymi zarzutami. Jej zdaniem reklama nie zawiera w swej treści sformułowania, że Detusan „doskonale tłumi kaszel palacza" lecz twierdzenie, że Detusan „zmniejsza odruch kaszlu" a nie sprawia, że tego kaszlu już nie ma.

Aflofarm Farmacja zaznaczyła przy tym, że reklama wskazuje na kaszel jako jeden z negatywnych skutków uzależnienia od nikotyny pełniąc tym samy funkcję edukacyjną.

- Celem reklamy nie jest bagatelizowanie tego objawu, a wręcz przeciwnie - wskazanie kaszlu jako istotnego skutku ubocznego palenia - podkreśliła spółka. I dodała, że udział w reklamie lekarza, który swoim autorytetem zwraca uwagę opinii publicznej na problem kaszlu wśród ludzi palących, stanowi tego potwierdzenie.

Ponadto, pomimo braku formalnego obowiązku oznakowanie produktu, reklama prasowa oraz telewizyjna zawierają informację o następującej treści: „Palenie papierosów szkodzi zdrowiu, a wyrób nie chroni przed szkodliwym wpływem palenia". - Z oczywistych względów w reklamie radiowej nie ma możliwości umieszczenia takiej informacji, nie mniej jednak znajduje się ona we wszystkich pozostałych przekazach reklamowych, w tym w szczególności ujęta została na oznakowaniu produktu - stwierdziła Aflofarm Farmacja.

Ważny jest przekaz

- Przedmiotem oceny Komisji jest wyłącznie przekaz reklamowy badany pod kątem zgodności z Kodeksem Etyki Reklamy, a nie działalność konkretnego lekarza w zakresie zgodności z zasadami etyki lekarskiej - podkreślił skład orzekający.

Zdaniem Komisji, przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami (uchwała nr ZO 14/14).

- Biorąc pod uwagę, że reklamowanym produktem jest wyrób medyczny, zespół nie dopatrzył się wprowadzenia konsumentów w błąd co do właściwości reklamowanego produktu oraz nadużywania zaufania odbiorców lub wykorzystywania ich braku doświadczenia lub wiedzy. Tym samym w reklamie nie miało miejsce naruszenie norm kodeksu zarzucanych przez konsumenta - uznał skład orzekający.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów