Poza tym konsumentowi przysługuje prawo do opieki, czyli napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania.
W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażer ma prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.
Pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, o ile nie skorzystał z prawa do zwrotu kosztów.
Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości opóźnienia i ceny biletu:
1. 25% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 min do 119 min
2. 50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.
Podstawa prawna
Powyższe prawa przysługują pasażerom na mocy Rozporządzenia (WE) NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady. W Polsce Rozporządzenie dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity, tj. TLK, IC, EIC, EIP, EC, EN oraz Przewozy Regionalne, tj. IR, RE, IR BUS z wyjątkiem pociągów REGIO.
Uwaga!
Wyżej wymienione prawa przysługują pasażerom również w sytuacji, w której odwołanie bądź opóźnienie było spowodowane siłą wyższą np. złymi warunkami atmosferycznymi lub klęską żywiołową, potwierdza to wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-509/11 ÖBB-Personenverkehr AG.
Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm
Reklamacja
Reklamację należy zgłosić przedsiębiorcy wykonującego dane połączenie kolejowe. Jeżeli przedsiębiorca odrzuci reklamację lub nie odpowie, skargę na polskiego przewoźnika należy zgłosić do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w formie pisemnej.
W przypadku odrzucenia reklamacji bądź nieotrzymania odpowiedzi, skargę na przewoźnika zarejestrowanego na terenie innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii konsument może przekazać do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Termin przedawnienia
W przypadku zwrotu kosztów całkowicie bądź częściowo niewykorzystanego biletu skargę należy złożyć w terminie 1 roku od daty zdarzenia.
Pamiętaj!
Pasażer powinien poprosić konduktora bądź kierownika pociągu o potwierdzenie opóźnienia na bilecie. Odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu.