Z okazji przypadającego dzisiaj Europejskiego Dnia Seniora UOKiK przypomina o prawach konsumentów III wieku.
- Ze skarg, które otrzymujemy wynika, że często seniorom sprzedaje się produkty i usługi niedopasowane do ich potrzeb. Przykładem jest chociażby gromadzenie danych w tzw. chmurze. Nadal problemy sprawiają zakupy na pokazach. Prowadzimy kilkanaście postępowań dotyczących nie zawsze uczciwej sprzedaży skierowanej do konsumentów III wieku – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Jako przykład podaje praktyki związane ze zmianą sprzedawcy prądu czy operatora telekomunikacyjnego. Zdarza się, że przedstawiciele handlowi, zatajają tożsamość przedsiębiorcy, dla którego pracują. Seniorzy nie są również informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji z takich usług.
Poza tym starszym konsumentom są oferowane nowoczesne urządzenia lub usługi wymagające zaawansowanej wiedzy technicznej – np. tablety, smartfony, gromadzenie danych „w chmurze". Seniorzy mają znaczne trudności z obsługą tego rodzaju produktów, a zdaniem wielu z nich - w ogóle nie są one im potrzebne.
Problemem są też usługi premium, aktywowane przez wysłanie sms. Często do zamówienia usługi dochodzi wbrew intencji konsumenta przez wprowadzenie go w błąd, np. senior otrzymuje informację o konieczności usunięcia wirusa z telefonu, czy wysłania sms, aby odebrał paczkę.