Michał Kolanko: Czy Karol Nawrocki może liczyć na „efekt Trumpa”?

Końcówka wyścigu o prezydenturę Polski nie daje jednoznacznego wskazania, kto wygra. Również tego, jaki ostatecznie efekt będą miały informacje o Karolu Nawrockim i tym, co miało dziać się przed laty w sopockim Grand Hotelu.

Publikacja: 27.05.2025 17:13

Karol Nawrocki

Karol Nawrocki

Foto: PAP/Wojtek Jargiło

„Październikowa niespodzianka” to termin z amerykańskiego slangu politycznego oznaczający kampanijną „bombę”, nadzwyczajne wydarzenie (może też być kryzys zewnętrzny, międzynarodowy), który wpływa na wybory prezydenckie w ich ostatnim etapie. W USA wybory te od 1845 roku odbywają się na początku listopada, stąd wspominany wcześniej termin październikowego wydarzenia. W Polsce jest oczywiście inaczej, ale już dziś w Warszawie wszyscy zadają sobie pytanie: czy artykuł portalu Onet z poniedziałku dotyczący Karola Nawrockiego wpłynie na wybory i na kampanię na ostatniej prostej?

Czytaj więcej

Sondaż: Jak niezdecydowani w II turze oceniają rząd Donalda Tuska?

Kampania prezydencka nadzwyczaj szybka 

Nie ma wątpliwości co do jednego: wybory prezydenckie 2025 roku w Polsce są nadzwyczaj „przyspieszone”. I to nawet w porównaniu z kampanią wyborczą do Sejmu w 2023 roku. Tematy w głównej dyskusji medialnej zmieniają się bardzo szybko. To wszystko efekt przechodzenia debaty coraz bardziej do mediów społecznościowych. Nierzadko obraz politycznego dnia wieczorem znacznie różni się od tego, co było rano. To wyzwanie dla sztabów, ale i dla komentatorów, dziennikarzy próbujących uchwycić i wyjaśnić rzeczywistość. Nie ma też wątpliwości, że tekst Onetu i reakcje na niego (w tym poniedziałkowy wywiad Donalda Tuska) zmieniły tematykę kampanii w ostatnim tygodniu. I będzie tak zapewne aż do piątku, do północy, gdy zapadnie cisza wyborcza. Ważniejsze pytanie brzmi: na ile temat poznają wyborcy spoza polityczno-medialnej bańki (a impulsów i tematów jest nadzwyczaj dużo) i na ile wpłynie to na ich decyzje wyborcze? To samo dotyczy wszystkiego innego, co może pojawić się jeszcze w przestrzeni publicznej. Na te pytania nie ma prostej odpowiedzi. 

Czytaj więcej

Donald Tusk do Karola Nawrockiego: 24 godziny, idź pan do sądu

Nawrocki jak Trump? To nadzieja Nowogrodzkiej 

Dla sztabu Nawrockiego i dla sztabu Trzaskowskiego liczy się jedno: mobilizacja wyborców i demobilizacja strony przeciwnej. PiS liczy na prawicę, KO – na odtworzenie emocji z 15 X 2023 roku, czyli „drugiego Jagodna”. Czy informacje Onetu zdemobilizują prawicę? To mocno wątpliwe.

Prawicowy wyborca uzna najpewniej, że cała ta sprawa to efekt konspiracji obecnie rządzących. W tym sensie może zadziałać „efekt Trumpa”, w którym to każdy atak na obecnego prezydenta USA tylko mobilizował jego wyborców. Pytanie, czy to wystarczy do zdobycia prezydentury. Jeśli jednak równolegle zacznie się mobilizacja „letnich” wyborców koalicji rządzącej podbijająca frekwencję mocno powyżej 70 proc., to szanse Trzaskowskiego będą znacznie rosły. To jego – jak mówi Marcin Duma, prezes IBRiS – najważniejszy cel: 1 czerwca doprowadzić do „drugiego Jagodna”. Sytuacja jest jednak bardzo chaotyczna. Trudno przewidzieć już na tym etapie, jakie konkretnie efekty będą mieć ostatnie impulsy w kampanii, co dotrze do wyborców i jak zostanie odczytane. To sprawia, że w obydwu sztabach niepewność co do wyniku będzie się utrzymywała aż do samego końca. Bardzo trudno jednak zakładać, że coś jest dziś pewne. 

„Październikowa niespodzianka” to termin z amerykańskiego slangu politycznego oznaczający kampanijną „bombę”, nadzwyczajne wydarzenie (może też być kryzys zewnętrzny, międzynarodowy), który wpływa na wybory prezydenckie w ich ostatnim etapie. W USA wybory te od 1845 roku odbywają się na początku listopada, stąd wspominany wcześniej termin październikowego wydarzenia. W Polsce jest oczywiście inaczej, ale już dziś w Warszawie wszyscy zadają sobie pytanie: czy artykuł portalu Onet z poniedziałku dotyczący Karola Nawrockiego wpłynie na wybory i na kampanię na ostatniej prostej?

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Komentarze
Jacek Nizinkiewicz: Ustawka w TV Republika jak bijatyka w lesie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Komentarze
Jacek Nizinkiewicz: Polacy powinni wiedzieć, kim jest Karol Nawrocki. Co jeszcze ukrywa kandydat PiS?
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Kim jest Karol Nawrocki? Czy PiS wiedział, kogo wysyła do Pałacu?
Komentarze
Andrzej Łomanowski: Ile Ukrainy pozwoli jeszcze podbić Donald Trump
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Komentarze
Michał Kolanko: Sławomir Mentzen na 2027 rok buduje w sieci swój własny Kanał Zero
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont