CIT i PIT - koszty uzyskania przychodu: gadżety reklamowe przekazane pracownikom nie są kosztem

Wydatki na zakup drobnych upominków z logo firmy następnie nieodpłatnie przekazanych zatrudnionym na cele osobiste nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów

Publikacja: 29.12.2011 07:28

CIT i PIT - koszty uzyskania przychodu: gadżety reklamowe przekazane pracownikom nie są kosztem

Foto: www.sxc.hu

Red

Kosztem nie będzie też VAT należny od tego przekazania.

Tak uznała Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 14 listopada 2011 (ILPB3/423-358/11-8/MM).

W ramach działalności gospodarczej spółka nabywa różnego rodzaju materiały reklamowe, m.in. szlafroki, ołówki, długopisy, kubki, koszulki oraz inne podobne przedmioty o niskiej wartości.  Niektóre przedmioty przekazywane są pracownikom podczas szkoleń, narad pracowniczych i innego rodzaju spotkań. Spółka zaznaczyła, że towary przekazywane są na cele osobiste pracowników, jednocześnie jednak zamiarem spółki jest rozpowszechnianie jej logo.

Powzięła wątpliwość, czy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki netto poniesione na zakup przekazywanych towarów oraz kwotę VAT należnego w związku nieodpłatnym przekazaniem.

We wniosku o interpretację przepisów przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym poniesione wydatki mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w kwocie netto, natomiast należny VAT nie jest kosztem podatkowym spółki.

Izba skarbowa jedynie częściowo podzieliła stanowisko spółki. Uznała, że nie może ona zaliczyć do kosztów zarówno wydatków netto poniesionych na przekazywane towary, jak i wartości należnego VAT. Zdaniem izby wydatki poniesione przez spółkę mają  charakter kosztów reprezentacji.

Radosław Pawlak

Radosław Pawlak

Komentuje Radosław Pawlak, konsultant w Dziale PrawnopodatkowymPwC

Ze względu na brak normatywnego katalogu wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów w każdym przypadku powinny być one kwalifikowane indywidualnie, z uwzględnieniem ich uzasadnienia gospodarczego, racjonalności i celowości.

Spółka wskazała, że gadżety reklamowe przekazywane są na cele osobiste jej pracowników. W efekcie można uznać, że wydatki poniesione w związku z ich przekazaniem nie wiążą się z zamiarem zwiększenia przychodu lub zachowania czy zabezpieczenia jego źródła.Spółka jednak stwierdziła, że przedmioty przekazywane są w celu rozpowszechniania jej logo.

Rozpowszechnianie logo firmy, co do zasady, uznawane jest za działanie o charakterze reklamowym, a poniesione na ten cel wydatki są kosztami uzyskania przychodów. Trudno jednak stwierdzić, w jaki właściwie sposób logo firmy miałoby być rozpowszechniane w sytuacji przekazania gadżetów reklamowych na cele osobiste pracowników.

Również spółka nie wyjaśniła tego we wniosku o wydanie interpretacji. Nie można zatem uznać, że wydatek na zakup gadżetów został poniesiony w związku z reklamą, a przy tym miał charakter racjonalny i gospodarczo uzasadniony, co zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT jest podstawową cechą kosztów podatkowych.Należy zatem zgodzić się z izbą, która stwierdziła, że wydatki poniesione przez spółkę nie będą kosztami podatkowymi.

Za nieprawidłowe należy jednak uznać uzasadnienie tego stanowiska. Zdaniem izby wydatki spółki mają w istocie charakter kosztów reprezentacji. Trudno jednak podzielić pogląd, że wydawanie kubków lub długopisów z logo firmy cechuje się okazałością lub wytwornością, które są zasadniczymi elementami definicji reprezentacji, utrwalonej w orzecznictwie sądów administracyjnych i rozstrzygnięciach organów podatkowych.

Prawidłowe, choć również błędnie uzasadnione, jest stanowisko izby co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty VAT należnego w związku z nieodpłatnym przekazaniem towarów na cele osobiste pracowników. Organ słusznie stwierdził, że kwota VAT nie może być zaliczona do kosztów podatkowych, jednak swoją ocenę uzasadnił brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o CIT.

Przepis ten mówi, że VAT należny może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w przypadku zużycia towarów na cele reprezentacji, a właśnie tak organ zakwalifikował wydatek poniesiony przez spółkę. W rzeczywistości kwota podatku nie będzie kosztem podatkowym na podstawie zdania pierwszego art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT, zgodnie z którym podatku VAT zasadniczo nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, ze wskazanymi w przepisach wyjątkami. Wśród tych wyjątków nie ma przekazania towarów na cele osobiste pracownika.

Kosztem nie będzie też VAT należny od tego przekazania.

Tak uznała Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 14 listopada 2011 (ILPB3/423-358/11-8/MM).

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów