Marek W., powołując się na zakończenie postępowania dyscyplinarnego wobec doktora Jacka L. obwinionego o naruszenie praw autorskich w swojej rozprawie habilitacyjnej, zwrócił się do rektora UMCS w Lublinie, by przesłał mu wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, orzeczenie dyscyplinarne, opinię biegłej oraz odwołanie obwinionego od pierwotnej decyzji rektora do komisji dyscyplinarnej.

Rektor odmówił udostępnienia żądanych dokumentów. Stwierdził, że zgodnie z przepisami ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, a w szczególności rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 14 marca 2007 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec nauczycieli akademickich, informacje zawarte w aktach postępowania dyscyplinarnego nauczyciela akademickiego nie są informacją publiczną. Zaznaczył jednocześnie, że udostępnione może być samo orzeczenie dyscyplinarne, bo jego ogłoszenie jest jawne.

Marek W.  w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na bezczynność rektora podnosił m.in., że uczelnia wykonuje zadania publiczne, nauczyciele akademiccy są osobami pełniącymi funkcje publiczne, a ich praca naukowa podlega ocenie publicznej. Plagiat pracy naukowej ma bezpośredni związek z wykonywaniem ich pracy zawodowej. Twierdził, że przepisy wykonawcze do części dyscyplinarnej ustawy o szkolnictwie wyższym mówią, że postępowanie dyscyplinarne jest jawne i mają prawo uczestniczyć w nim wszyscy pracownicy naukowo-dydaktyczni uczelni. Samo ogłoszenie orzeczenia również jest jawne. Dlatego też wniosek dyscyplinarny oraz orzeczenie dyscyplinarne są dokumentami urzędowymi stanowiącymi informację publiczną, podobnie jak opinia wykonana na potrzeby postępowania dyscyplinarnego.

WSA w Lublinie uwzględnił skargę i zobowiązał rektora do rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Stwierdził, że państwowe szkoły wyższe, a ściślej ich organy, wykonują zadania publiczne, a to oznacza, że ich działalność podlega ustawie o dostępie do informacji publicznej. Również sprawowanie władzy dyscyplinarnej jest formą wykonywania władzy publicznej. Informacją publiczną są zaś nie tylko dokumenty bezpośrednio wytworzone przez organy administracji publicznej, ale także te, których używają do wykonania powierzonych mu prawem zadań. Informacją publiczną są więc: wniosek dyscyplinarny i orzeczenie dyscyplinarne oraz opinia biegłej i odwołanie, które organ wykorzystał w postępowaniu dyscyplinarnym pracownika (sygnatura akt: II SAB/Lu 77/12).