– Przeczytałem ogłoszenie o konkursie na logo jednej z komercyjnych akcji reklamowych.
Dla zwycięzcy przewidziano atrakcyjną nagrodę. Mam pomysł, który wydaje mi się dobry, ale obawiam się, co się stanie, gdy nie zostanie wybrany.
Wiem, że pomysł jest dobry i mógłbym go wykorzystać gdzie indziej. Czy organizator mimo to ma prawo go wykorzystać? Jak się zabezpieczyć w takiej sytuacji? – pyta czytelnik
Odnosząc się do kwestii zabezpieczenia praw czytelnika jako autora logotypu, należy zacząć od tego, że już sam fakt stworzenia i utrwalenia logotypu w jakiejkolwiek postaci, jeśli jest on efektem jego oryginalnej twórczości, daje mu jako twórcy bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków uprawnienia wymienione w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6C171EA11D067B8834D91BF394748AE4?id=181883]ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych[/link].
Zgodnie z jej przepisami nabywa on do logotypu zarówno autorskie prawa osobiste, np. prawo do jego autorstwa, do nienaruszalności treści i formy utworu czy też do nadzoru nad sposobem korzystania z niego, jak i prawa majątkowe, dające mu wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim w pełnym zakresie oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.