XVII wieku podjęli eksplorację Syberii i Dalekiego Wschodu, rozpoczynając tym samym – by się tak wyrazić – inwentaryzację bezkresnego kraju. Jednym z tych nie-Rosjan był Vitus Johanssen Bering, Duńczyk w rosyjskiej służbie.Niewiele wiadomo o jego młodości i pierwszych latach działalności. Urodził się 12 sierpnia 1681 roku w duńskiej mieścinie Horsens na Jutlandii. Mając 20 lat, zaciągnął się na jeden z okrętów wchodzących w skład w zorganizowanej przez Holendrów ekspedycji, która dotarła do wybrzeży Indii Wschodnich. Na to, że przedsięwzięcie było dziełem holenderskiej Kompanii Wschodniej, wskazuje fakt, iż portem macierzystym wyprawy był Amsterdam. Tutaj też rozpoczyna się rosyjski etap w życiu Beringa.
W 1703 roku w jakiejś zadymionej amsterdamskiej tawernie spotyka werbownika holenderskiego admirała Corneliusa Kruisa (być może samego admirała), który z polecenia Piotra I kaptuje doświadczonych marynarzy do służby w rosyjskiej marynarce wojennej. Nic w tym dziwnego: rosyjski car, po swoich wojażach po Europie Zachodniej, nieco nasiąkł nowoczesną techniką i zaczął snuć idee uczynienia z Rosji nowoczesnego państwa absolutnego. Rękami Rosjan nie dało się tego zrobić, do tego potrzebni byli mu fachowcy cudzoziemcy. Akurat wtedy toczyła się wojna północna ze Szwecją i niebawem Rosja wyrąbała sobie upragnione okno na świat, tj. opanowała północno-wschodnie wybrzeże Bałtyku. W związku z tym zaczęły powstawać Petersburg i Kronsztad, a przede wszystkim stworzono rosyjską Flotę Bałtycką. Przy tej okazji zajęcie znalazł Bering.
W 1704 roku w stopniu miczmana rozpoczął służbę we Flocie Bałtyckiej. Dalej jego kariera potoczyła się błyskawicznie. W 1707 roku został lejtnantem, a trzy lata później był już kapitanem lejtnantem. W tym samym roku wziął udział w działaniach wojennych na Morzu Azowskim przeciw Turcji. Służył tam do 1712 roku. W latach 1714 – 1716 powrócił do służby we Flocie Bałtyckiej. Wtedy przeprowadził z Kopenhagi do Rewla kupiony przez Rosjan okręt „Perła”. Niebawem objął komendę na 52-działowym okrętem „Sałafiel”, na którym odbył rejs z Archangielska do Kronsztadu, trasą wokół Skandynawii.
Niestety, brak informacji o służbie Beringa w latach 1716 – 1723. W 1723 roku wobec nieudanych starań o otrzymanie stopnia kapitana 1. rangi podał się do dymisji i złożył wniosek o zwolnienie ze służby. Car jednak jej nie przyjął. W następnym roku, po krótkim urlopie, otrzymał patent na upragniony stopień kapitana 1. rangi i ponownie z zapałem rzucił się wir służby w rosyjskiej flocie.
W drugiej połowie XVII i na początku XVIII wieku Rosjanie podjęli kilka wypraw na wschód. Ich celem było zbadanie nie tylko Syberii (Uralu i Dalekiego Wschodu), lecz również wybrzeży Oceanu Lodowatego (m.in. Nowej Ziemi) i północnej części Oceanu Spokojnego (południowej Kamczatki, Sachalinu i Wysp Kurylskich). Po reformach Piotra I i zwycięskim zakończeniu wojny północnej Rosja wyszła z wielowiekowej izolacji. Car, świadom wyzwań, które stanęły przed jego imperium, zaktywizował politykę europejską. Nie zapominał również o tym, że przyszłość Rosji związana jest ze wschodem. Tym razem jednak nie szło już tylko o zbadanie ziem położonych za Uralem: celem wypraw badawczych, które podjęto w drugiej połowie lat 20. XVIII wieku, było znalezienie drogi morskiej – przez Ocean Lodowaty – do wysp położonych na północnym Pacyfiku i Japonii, a dalej do Chin oraz Indii.